Maaike is de telecom expert van Selectra. Zij is toegewijd aan jou helpen het juiste telecom abonnement te vinden. Zij helpt jou graag met het vinden van antwoorden op al je vragen over internet, TV en telefonie en het vergelijken van alle telecom abonnementen in België.
Geactualiseerd op
minuten lezen
Het BIPT is de Belgische telecom regulator voor de telecom- en de postmarkt. Zij houden zich onder andere bezig met beslissingen nemen, sancties opleggen, studies uitvoeren en publiceren, de concurrentie op de markt bevorderen, het sociaal tarief uitkeren en de interne markt bevorderen. Ontdek op deze pagina alles over het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (het BIPT).
Wat doet het BIPT?
Als regulator van de Belgische telecom- en postmarkt is het BIPT verantwoordelijk voor een groot aantal verschillende zaken. Naast het nemen van beslissingen, het opleggen van sancties en het publiceren van studies en raadplegingen, houdt het BIPT zich ook met de volgende activiteiten bezig.
Het BIPT:
bevordert de concurrentie op de telecom- en postmarkt;
beschermt de belangen van de gebruikers;
controleert of gebruikers recht hebben op het sociaal tarief;
draagt bij aan de ontwikkeling van de interne markt;
verdeelt de radiofrequenties op de telecommarkt;
waakt over de radiogolven en zet schadelijke storingen stop;
waarborgt de veiligheid van de telecom netwerken;
ziet toe op de tarieven en de kwaliteit van de diensten van BPost;
kent vergunningen toe aan partijen die willen toetreden tot de postmarkt;
ziet toe op de inachtneming van het opgelegd wetgevingskader voor videoplatformdiensten en audiovisuele mediadiensten.
Het BIPT is geen telecom aanbieder. Het is dus niet mogelijk om bij hen een abonnement af te sluiten. Je kunt onze pagina met alle Belgische telecom aanbieders bekijken voor een overzicht van de telecom aanbieders en hun diensten. Ontdek op onze pagina over het veranderen van telecom aanbieder hoe je kunt overstappen naar een andere aanbieder.
Wat is de BIPT dekkingskaart?
Het BIPT heeft enkele dekkingskaarten opgesteld waarin je precies kunt zien welke dekking van verschillende netwerken waar in België beschikbaar zijn. Er is een BIPT dekkingskaart voor:
het vaste netwerk: Ontdek waar in België je een minimaal internetsnelheid kunt ontvangen via het netwerk van de vaste lijn van minimaal 1 Mbps, 10 Mbps, 30 Mbps, 50 Mbps, 100 Mbps, 350 Mbps of 1 Gbps.
het glasvezel netwerk: Ontdek waar glasvezel al uitgerold is, ingepland is of ofwel uitgerold ofwel ingepland is.
het mobiele netwerk: Ontdek waar in België je een 4G-sigaal kunt ontvangen via het gsm-netwerk van Orange, Proximus of Telenet / BASE.
Het bekijken van de BIPT dekkingskaart kan jou helpen met een keuze te maken voor een telecom aanbieder als je een nieuw abonnement wilt afsluiten. Het is hierbij ook aan te raden om een speedtest te doen, aangezien er meer factoren je internetsnelheid beïnvloeden.
Wil je veranderen van telecom aanbieder?
Bel KillMyBill en ontvang gratis en vrijblijvend hulp bij het vergelijken van alle aanbieders, het vinden van het beste abonnement of pack voor jou en het afsluiten van een nieuw abonnement.
Advertentie
Wil je veranderen van telecom aanbieder?
Laat KillMyBill je gratis terugbellen voor hulp bij de telecom aanbieders vergelijken, het vinden van het beste abonnement of pack voor jou en het afsluiten van een nieuw abonnement.
Advertentie
Hoe neem je met het BIPT contact op?
Het is mogelijk om op verschillende manieren met het BIPT contact op te nemen. Alle contactmogelijkheden ontdek je in onderstaand overzicht:
Koning Albert II-laan 35 1030 Brussel Elipsgebouw C Bus 1
Faxnummer BIPT
02 226 88 77
Je kunt van maandag tot en met vrijdag van 8:30 - 16:30 uur met het BIPT contact opnemen. Als je bij het hoofdkantoor van het BIPT wilt langsgaan, is het aan te raden om voor het bezoek eerst met het BIPT contact op te nemen. Vervolgens kun je je bij de receptie van het kantoor aanmelden.
Klachtendienst van het BIPT
Als je problemen hebt met of een klacht over het BIPT, is het mogelijk om het klachtenformulier in te vullen. Dit formulier dien je vervolgens per mail of post naar het BIPT te sturen of bij de receptie van het hoofdkantoor af te geven. Je zult binnen vijf werkdagen een ontvangstbevestiging ontvangen vanuit het BIPT. Het kan daarna echter tot veertig kalenderdagen duren voordat het BIPT bij jou over je klacht terug komt.
Houd er rekening mee dat het indienen van een klacht bij het BIPT enkel nuttig is als de klacht betrekking heeft op één van de activiteiten van het BIPT en het een persoonlijk belang aantoont. Vergeet daarnaast niet om je naam, adres en indien mogelijk je e-mailadres aan de klacht toe te voegen. Zonder deze gegevens zal het BIPT je klacht niet behandelen.
Heb je problemen met je telecom aanbieder? Als je problemen hebt met je telecom aanbieder, ga je niet naar het BIPT! Je zult in dit geval bij de federale Ombudsman voor telecommunicatie moeten zijn.
Het kun je het sociaal tarief bij het BIPT aanvragen?
Het is niet voor ieder Belgisch huishouden mogelijk om het sociaal tarief voor telecom te ontvangen. Als jij een aanvraag voor het sociaal tarief hebt ingediend, bekijkt het BIPT je aanvraag en zullen zij bepalen of je ook daadwerkelijk het sociaal tarief voor telecom mag ontvangen.
De aanvraag voor het sociaal tarief dien je echter niet direct bij het BIPT te doen. Je dient bij je telecom aanbieder de aanvraag in, die de aanvraag vervolgens naar het BIPT doorstuurt. Nadat je aanvraag is bekeken, zal het BIPT jou contacteren over de status. Als je voor het sociaal tarief voor telecom in aanmerking komt, zal door je telecom aanbieder vanaf de eerst volgende factuur de kortingen toegepast worden.
Hulp nodig bij het kiezen van een telecom abonnement of pack?
Bel KillMyBill voor gratis advies, hulp bij het vergelijken van alle internet, televisie- en gsm-abonnementen en packs in België en het afsluiten van een nieuw abonnement of pack.
Advertentie
Hulp nodig bij het kiezen van een telecom abonnement of pack?
KillMyBill belt je gratis terug voor gratis advies, hulp bij het vergelijken van alle internet, TV- en gsm-abonnementen en packs in België en het afsluiten van een nieuw abonnement of pack.
Maaike is de telecom expert van Selectra. Zij is toegewijd aan jou helpen het juiste telecom abonnement te vinden. Zij helpt jou graag met het vinden van antwoorden op al je vragen over internet, TV en telefonie en het vergelijken van alle telecom abonnementen in België.