Hoe kun je veranderen van telecom provider in België?

Geactualiseerd op
minuten lezen

Verandern van provider kan middels Easy Switch of door over te stappen met de nummerbehoud optie. In beide gevallen zegt je nieuwe telecom aanbieder je huidige abonnement(en) voor je op. Je kunt ook snel een eenvoudig overstappen naar een andere aanbieder door Selectra te bellen op: 02 808 96 40. Onze telecom experts helpen jou gratis en vrijblijvend met het vergelijken van telecom aanbieders en het afsluiten van een abonnement bij één van onze partners.

Op welke manier kun je veranderen van aanbieder?

  • Internet - Easy Switch
  • Gsm - de nummerbehoudoptie
  • Televisie - Easy Switch
  • Pakket - Easy Switch en de nummerbehoudoptie

Wil je veranderen van telecom aanbieder?

Bel KillMyBill en ontvang gratis en vrijblijvend hulp bij het vergelijken van alle aanbieders, het vinden van het beste abonnement of pack voor jou en het afsluiten van een nieuw abonnement.

Advertentie

Wil je veranderen van telecom aanbieder?

Laat KillMyBill je gratis terugbellen voor hulp bij de telecom aanbieders vergelijken, het vinden van het beste abonnement of pack voor jou en het afsluiten van een nieuw abonnement.

Advertentie

Hoe kun je veranderen van provider voor internet?

Het vanderen van internet provider is zeer eenvoudig. Je begint namelijk allereerst met het vergelijken van internet aanbieders. Dit is erg belangrijk om te doen, zodat je zeker weet dat je een nieuw abonnement afsluit die goed bij je persoonlijke situatie past.

Vervolgens kun je een overstappen naar een nieuw abonnement. Tijdens het bestelproces van je internet abonnement kun je aangeven dat je gebruik wilt maken van Easy Switch. Als hiervoor kiest, zal je nieuwe aanbieder je huidige internet abonnement voor jou opzeggen.

Wat is Easy Switch?

Easy Switch is een procedure waarbij je jouw nieuwe telecom aanbieder toestemming geeft om je oude abonnement voor jou op te zeggen. Tijdens het bestelproces van je nieuwe abonnement of pack kun je aangeven dat je gebruik wilt maken van Easy Switch, waarna je dient aan te geven wie je huidige aanbieder is, wat je klantnummer is en wat je Easy Switch ID is.

Het is enkel mogelijk om gebruik te maken van Easy Switch als je een nieuw internet- of televisie-abonnement of een pack met internet en / of televisie afsluit.

Tijdens het bestelproces dien je aan te geven wanneer de overstap en eventuele installatie plaats moeten vinden. Je kunt hierbij zelf bepalen of de overstap direct of op een later moment plaats moet vinden, waarbij je het risico kan lopen dat je eventjes zonder internet of telefonie zit als de overstap en installatiedatum niet op elkaar aansluiten.

Na afronding van je bestelling zul je een bevestigingsmail ontvangen. Als je hebt gekozen voor Easy Switch, zal je nieuwe internet aanbieder de overstap regelen. Maak je geen gebruik van Easy Switch, dan zul je zelf je huidige abonnement moeten opzeggen.

Hoe lang duurt het veranderen van internet aanbieder?

Je kunt tijdens het bestelproces van een nieuw abonnement zelf aangeven wanneer de overstap plaats moet vinden. De daadwerkelijke overstap kost verder niet veel tijd.

Bij een internet abonnement of pakket zal er waarschijnlijk een installatie plaats moeten vinden, waardoor het goed inplannen van de installatiedatum erg belangrijk is. Hoe beter dit afgestemd is op het einde van je vorige contract, des te sneller de overstap is.

Wil je veranderen van telecom aanbieder?

Bel KillMyBill en ontvang gratis en vrijblijvend hulp bij het vergelijken van alle aanbieders, het vinden van het beste abonnement of pack voor jou en het afsluiten van een nieuw abonnement.

Advertentie

Wil je veranderen van telecom aanbieder?

Laat KillMyBill je gratis terugbellen voor hulp bij de telecom aanbieders vergelijken, het vinden van het beste abonnement of pack voor jou en het afsluiten van een nieuw abonnement.

Advertentie

Installatie in je nieuwe woning na het veranderen van provider

Er zal in je woning hoogstwaarschijnlijk een installatie moeten plaatsvinden als je wijzigt van telecom aanbieder. Je kunt vaak tijdens het bestelproces aangeven wanneer je wilt dat de installatie plaatsvindt.

Zorg er volgens voor dat er op het moment van de installatie een volwassene aanwezig is. Als er niemand of geen volwassene aanwezig is op het moment van de installatie, kun je een boete ontvangen.

Komt de installateur niet opdagen, dan zul jij hier een vergoeding voor ontvangen. Momenteel is dit € 10,00 die je zelf moet aanvragen. Dit zal echter verhoogd worden naar € 30,00 die automatisch uitgekeerd wordt, met € 6,00 extra per dag dat het langer duurt voordat de installatie plaatsvindt.

Hoe kun je veranderen van gsm-abonnement?

Het veranderen van gsm-abonnement is zeer eenvoudig. Je begint namelijk allereerst met het vergelijken van gsm-aanbieders. Dit is erg belangrijk om te doen, zodat je zeker weet dat je een nieuw abonnement afsluit die goed bij je persoonlijke situatie past.

Vervolgens kun je een nieuw abonnement afsluiten. Tijdens het bestelproces van je gsm-abonnement kun je aangeven dat je wilt veranderen van provider met nummerbehoud als je jouw huidige gsm-nummer wilt behouden. Als je kiest hiervan gebruik te maken, zal je nieuwe aanbieder bovendien je huidige gsm-abonnement voor jou opzeggen.

Na afronding van je bestelling zul je een bevestigingsmail ontvangen. Als je hebt gekozen voor de het veranderen van provider met nummerbehoud, zal je nieuwe gsm-aanbieder de overstap regelen. Krijg je een nieuw gsm-nummer, dan zul je zelf je huidige abonnement moeten opzeggen.

Vervolgstappen bij het veranderen van provider met nummerbehoud

Na de bestelling zul je een nieuwe simkaart thuis gestuurd krijgen. Dit gebeurt altijd, ongeacht of je jouw huidige nummer behoud of niet.

Als je jouw huidige nummer wilt overzetten, zul je vanuit je nieuwe gsm-aanbieder een bericht ontvangen wanneer de overstap plaats vindt. Het is belangrijk dat je pas je simkaart verwisselt als je geen bereik meer hebt met je oude simkaart.

Hoe lang duurt het wijzigen van gsm-aanbieder?

Je kunt tijdens het bestelproces van een nieuw abonnement zelf aangeven wanneer de overstap plaats moet vinden. De daadwerkelijke overstap kost verder niet veel tijd.

Bij een gsm-abonnement gaat de overstap zeer snel. De overstap kan namelijk al binnen enkele minuten geregeld zijn. Dit is vooral afhankelijk van het soort simkaart.

Een fysieke simkaart zal eerst naar jou opgestuurd moeten worden. Een eSIM zul je direct via de mail ontvangen. De datum en tijdstip van de daadwerkelijke overstap zal vervolgens via een sms met jou gedeeld worden.

Wil je veranderen van telecom aanbieder?

Bel KillMyBill en ontvang gratis en vrijblijvend hulp bij het vergelijken van alle aanbieders, het vinden van het beste abonnement of pack voor jou en het afsluiten van een nieuw abonnement.

Advertentie

Wil je veranderen van telecom aanbieder?

Laat KillMyBill je gratis terugbellen voor hulp bij de telecom aanbieders vergelijken, het vinden van het beste abonnement of pack voor jou en het afsluiten van een nieuw abonnement.

Advertentie

Wanneer kun je veranderen van provider?

Het is afhankelijk van het soort contract wanneer je van provider kunt veranderen:

  • Contract met onbepaalde duur
    Je kunt op elk moment en zonder verbrekingsvergoeding je abonnement opzeggen.
  • Contract met bepaalde duur
    Je kunt vanaf zes maanden zonder verbrekingsvergoeding je abonnement opzeggen. Als je je abonnement opzegt, dien je een verbrekingsvergoeding te betalen die gelijk staat aan het restant van de abonnementskost tot aan het einde van de zes maanden.
  • Contract met onbepaalde duur en met toestel
    Je kunt op elk moment en zonder verbrekingsvergoeding je abonnement opzeggen. Wel zul je nog maandelijks volgens de afschrijvingstabel de restwaarde van je toestel afbetalen.

Je kunt bovendien op elk moment en kosteloos van provider veranderen bij een tariefverhoging. De overstap dient dan op de eerste dag van de maand met de nieuwe prijzen plaats te vinden.

Vond je deze informatie nuttig? 100% van de 126 stemmen vond de informatie nuttig.