Bel Selectra en ontvang gratis en vrijblijvend hulp bij het vergelijken van alle aanbieders, het vinden van het beste abonnement of pack voor jou en het afsluiten van een nieuw abonnement.
Advertentie
Gratis hulp bij het beste abonnement vinden!
Laat Selectra je gratis terugbellen voor hulp bij de telecom aanbieders vergelijken, het vinden van het beste abonnement of pack voor jou en het afsluiten van een nieuw abonnement.
Advertentie
Hoe kun je veranderen van telecom provider in België?
Maaike is de telecom expert van Selectra. Zij is toegewijd aan jou helpen het juiste telecom abonnement te vinden. Zij helpt jou graag met het vinden van antwoorden op al je vragen over internet, TV en telefonie en het vergelijken van alle telecom abonnementen in België.
Geactualiseerd op
minuten lezen
Veranderen van provider kan middels Easy Switch of door over te stappen met de nummerbehoudoptie. In beide gevallen zegt je nieuwe telecom aanbieder je huidige abonnement(en) voor je op. Je kunt ook snel een eenvoudig overstappen naar een andere aanbieder door Selectra te bellen op: 02 808 96 40. Onze telecom experts helpen jou gratis en vrijblijvend met het vergelijken van telecom aanbieders en het afsluiten van een abonnement bij één van onze partners.
Op welke manier kun je veranderen van aanbieder?
Internet - Easy Switch
Gsm - de nummerbehoudoptie
Televisie - Easy Switch
Pakket - Easy Switch en de nummerbehoudoptie
Hoe kun je veranderen van provider voor internet?
Het veranderen van internet aanbieder is zeer eenvoudig. Je begint namelijk allereerst met het vergelijken van internet aanbieders of het vergelijken van packs. Dit is erg belangrijk om te doen, zodat je zeker weet dat je een nieuw abonnement afsluit die goed bij je persoonlijke situatie past.
Vervolgens kun je een overstappen naar een nieuw abonnement. Tijdens het bestelproces van je internetabonnement kun je aangeven dat je gebruik wilt maken van Easy Switch. Als hiervoor kiest, zal je nieuwe aanbieder je huidige internetabonnement voor jou opzeggen.
Wat is Easy Switch?
Easy Switch is een procedure waarbij je jouw nieuwe telecom aanbieder toestemming geeft om je oude abonnement voor jou op te zeggen. Tijdens het bestelproces van je nieuwe abonnement of pack kun je aangeven dat je gebruik wilt maken van Easy Switch, waarna je dient aan te geven wie je huidige aanbieder is, wat je klantnummer is en wat je Easy Switch ID is.
Het is enkel mogelijk om gebruik te maken van Easy Switch als je een nieuw internet- of televisie-abonnement of een pack met internet en / of televisie afsluit.
Tijdens het bestelproces dien je aan te geven wanneer de overstap en eventuele installatie plaats moeten vinden. Je kunt hierbij zelf bepalen of de overstap direct of op een later moment plaats moet vinden, waarbij je het risico kan lopen dat je eventjes zonder internet of telefonie zit als de overstap en installatiedatum niet op elkaar aansluiten.
Na afronding van je bestelling zul je een bevestigingsmail ontvangen. Als je hebt gekozen voor Easy Switch, zal je nieuwe internet aanbieder de overstap regelen. Maak je geen gebruik van Easy Switch, dan zul je zelf je huidige abonnement moeten opzeggen.
Wil je veranderen van telecom aanbieder?
Bel Selectra en ontvang gratis en vrijblijvend hulp bij het vergelijken van alle aanbieders, het vinden van het beste abonnement of pack voor jou en het afsluiten van een nieuw abonnement.
Advertentie
Wil je veranderen van telecom aanbieder?
Laat Selectra je gratis terugbellen voor hulp bij de telecom aanbieders vergelijken, het vinden van het beste abonnement of pack voor jou en het afsluiten van een nieuw abonnement.
Advertentie
Hoelang duurt het veranderen van internet aanbieder?
Je kunt tijdens het bestelproces van een nieuw abonnement zelf aangeven wanneer de overstap plaats moet vinden. De daadwerkelijke overstap kost verder niet veel tijd.
Bij een internetabonnement of pakket zal er waarschijnlijk een installatie plaats moeten vinden, waardoor het goed inplannen van de installatiedatum erg belangrijk is. Hoe beter dit afgestemd is op het einde van je vorige contract, des te sneller de overstap is.
Installatie in je nieuwe woning na het veranderen van provider
Er zal in je woning hoogstwaarschijnlijk een installatie moeten plaatsvinden als je wijzigt van telecom aanbieder. Je kunt vaak tijdens het bestelproces aangeven wanneer je wilt dat de installatie plaatsvindt.
Zorg er volgens voor dat er op het moment van de installatie een volwassene aanwezig is. Als er niemand of geen volwassene aanwezig is op het moment van de installatie, kun je een boete ontvangen.
Komt de installateur niet opdagen, dan zul jij hier een vergoeding voor ontvangen. Momenteel is dit € 10,00 die je zelf moet aanvragen. Dit zal echter verhoogd worden naar € 30,00 die automatisch uitgekeerd wordt, met € 6,00 extra per dag dat het langer duurt voordat de installatie plaatsvindt.
Hoe kun je veranderen van gsm-abonnement?
Het veranderen van gsm-abonnement is zeer eenvoudig. Je begint namelijk allereerst met het vergelijken van gsm-aanbieders. Dit is erg belangrijk om te doen, zodat je zeker weet dat je een nieuw abonnement afsluit die goed bij je persoonlijke situatie past.
Vervolgens kun je een nieuw abonnement afsluiten. Tijdens het bestelproces van je gsm-abonnement kun je aangeven dat je wilt veranderen van provider met nummerbehoud als je jouw huidige gsm-nummer wilt behouden. Als je kiest hiervan gebruik te maken, zal je nieuwe aanbieder bovendien je huidige gsm-abonnement voor jou opzeggen.
Na afronding van je bestelling zul je een bevestigingsmail ontvangen. Als je hebt gekozen voor het veranderen van provider met nummerbehoud, zal je nieuwe gsm-aanbieder de overstap regelen. Krijg je een nieuw gsm-nummer, dan zul je zelf je huidige abonnement moeten opzeggen.
Wil je veranderen van telecom aanbieder?
Bel Selectra en ontvang gratis en vrijblijvend hulp bij het vergelijken van alle aanbieders, het vinden van het beste abonnement of pack voor jou en het afsluiten van een nieuw abonnement.
Advertentie
Wil je veranderen van telecom aanbieder?
Laat Selectra je gratis terugbellen voor hulp bij de telecom aanbieders vergelijken, het vinden van het beste abonnement of pack voor jou en het afsluiten van een nieuw abonnement.
Advertentie
Vervolgstappen bij het veranderen van provider met nummerbehoud
Na de bestelling zul je een nieuwe simkaart thuis gestuurd krijgen. Dit gebeurt altijd, ongeacht of je jouw huidige nummer behoud of niet.
Als je jouw huidige nummer wilt overzetten, zul je vanuit je nieuwe gsm-aanbieder een bericht ontvangen wanneer de overstap plaats vindt. Het is belangrijk dat je pas je simkaart verwisselt als je geen bereik meer hebt met je oude simkaart.
Hoelang duurt het wijzigen van gsm-aanbieder?
Je kunt tijdens het bestelproces van een nieuw abonnement zelf aangeven wanneer de overstap plaats moet vinden. De daadwerkelijke overstap kost verder niet veel tijd.
Bij een gsm-abonnement gaat de overstap zeer snel. De overstap kan namelijk al binnen enkele minuten geregeld zijn. Dit is vooral afhankelijk van het soort simkaart.
Een fysieke simkaart zal eerst naar jou opgestuurd moeten worden. Een eSIM zul je direct via de mail ontvangen. De datum en tijdstip van de daadwerkelijke overstap zal vervolgens via een sms met jou gedeeld worden.
Wanneer kun je veranderen van provider?
Het is afhankelijk van het soort contract wanneer je van provider kunt veranderen:
Contract met onbepaalde duur Je kunt op elk moment en zonder verbrekingsvergoeding je abonnement opzeggen.
Contract met bepaalde duur Je kunt vanaf zes maanden zonder verbrekingsvergoeding je abonnement opzeggen. Als je je abonnement opzegt, dien je een verbrekingsvergoeding te betalen die gelijk staat aan het restant van de abonnementskost tot aan het einde van de zes maanden.
Contract met onbepaalde duur en met toestel Je kunt op elk moment en zonder verbrekingsvergoeding je abonnement opzeggen. Wel zul je nog maandelijks volgens de afschrijvingstabel de restwaarde van je toestel afbetalen.
Je kunt bovendien op elk moment en kosteloos van provider veranderen bij een tariefverhoging. De overstap dient dan op de eerste dag van de maand met de nieuwe prijzen plaats te vinden.
Wil je veranderen van telecom aanbieder?
Bel Selectra en ontvang gratis en vrijblijvend hulp bij het vergelijken van alle aanbieders, het vinden van het beste abonnement of pack voor jou en het afsluiten van een nieuw abonnement.
Advertentie
Wil je veranderen van telecom aanbieder?
Laat Selectra je gratis terugbellen voor hulp bij de telecom aanbieders vergelijken, het vinden van het beste abonnement of pack voor jou en het afsluiten van een nieuw abonnement.
Advertentie
Veelgestelde vragen over van provider veranderen
Hoe kun je veranderen van provider?
Als je een internet- of televisie-abonnement hebt, kun je gebruik maken van Easy Switch voor het veranderen van aanbieder. Als je een gsm-abonnement hebt, kun je aangeven dat je jouw huidige telefoonnummer wilt behouden als je overstapt naar een andere aanbieder. In beide gevallen zal jouw nieuwe aanbieder jouw huidige abonnement voor jou opzeggen.
Natuurlijk is het ook mogelijk om zelf jouw abonnement bij je huidige telecom aanbieder op te zeggen. Hoewel de exacte procedure kan verschillen van aanbieder tot aanbieder, geldt vaak dat je hiervoor een online formulier moet invullen of (schriftelijk) contact moet opnemen met je telecom aanbieder.
Is veranderen van aanbieder gratis?
Als je een contract met looptijd van een onbepaalde duur hebt, kun je op elk moment kosteloos jouw abonnement opzeggen. Heb je echter een contract met een looptijd van een bepaalde duur, dan kun je pas na zes maanden je abonnement kosteloos je opzeggen. Zeg je eerder je abonnement op, dan moet je een verbrekingsvergoeding betalen die gelijk staat aan het restant van de abonnementskosten tot aan het einde van deze zes maanden.
Als je telecom aanbieder hun prijzen verhoogd, kun je te allen tijde kosteloos je abonnement opzeggen. Dit dient dan wel op de eerste dag van de maand met de nieuwe prijzen gedaan te worden.
Heb je een gsm-abonnement met een contract met een looptijd van en onbepaalde duur én met een smartphone? Hoewel je kosteloos jouw abonnement kunt opzeggen op elk moment, dien je na het opzeggen wel de gehele smartphone nog af te betalen.
Hoe werkt Easy Switch?
Easy Switch is een procedure waar je gebruik van kunt maken als je een nieuw internet- of televisie-abonnement (of een pack met één van beide diensten) afsluit. Je dient aan jouw nieuwe aanbieder door te geven wie je huidige telecom aanbieder is en vervolgens in te vullen wat je Easy Switch ID en huidige klantnummer zijn.
Je nieuwe telecom aanbieder zal vervolgens het abonnement of pack bij je oude telecom aanbieder voor jou opzeggen. Het grote voordeel hiervan is dat je het risico om zonder internet of televisie te zitten zo klein mogelijk maakt.
Hoe kun je overstappen met nummerbehoud?
Als je een nieuw gsm-abonnement afsluit, kun je tijdens het bestelproces aangeven dat je jouw huidige gsm-nummer wilt behouden. Je dient vervolgens aan te geven bij wie je momenteel klant bent, wat je telefoonnummer is en wat je simkaartnummer is. Jouw nieuwe aanbieder zal vervolgens de gehele overstap voor jou regelen.
Ook als je een vaste telefoon-abonnement hebt, is het mogelijk om je huidige nummer te behouden. Ook hierbij dien je aan te geven wie jouw huidige telecom aanbieder is en wat je telefoonnummer is, waarna je nieuwe aanbieder de overstap voor jou regelt.
Wat gebeurt er met het sociaal tarief na het veranderen van aanbieder?
Maak jij momenteel gebruik van het sociaal tarief? Als jij overstapt naar een telecom aanbieder die het sociaal tarief ook aanbiedt (Proximus, Telenet of VOO), dan heb je daar ook recht op het sociaal tarief. Als je naar een andere telecom aanbieder overstapt, verlies je de korting voor het sociaal tarief.
Maaike is de telecom expert van Selectra. Zij is toegewijd aan jou helpen het juiste telecom abonnement te vinden. Zij helpt jou graag met het vinden van antwoorden op al je vragen over internet, TV en telefonie en het vergelijken van alle telecom abonnementen in België.
Deel dit artikel:
Telefonische dienstverlening beheerd door Selectra die je gratis helpt met providers vergelijken en het afsluiten van het beste abonnement voor je persoonlijke situatie bij één van onze partners.