Probleem met elektriciteit? (Gratis dienst)

Bel de energie-experts van Selectra voor directe ondersteuning Wij zijn nu bereikbaar!

Probleem met elektriciteit? (Gratis dienst)

Wij zijn momenteel gesloten, maar bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 586 07 80.

Welke stappen zet je bij een stroomstoring?

Geactualiseerd op
minuten lezen
gas en elektriciteit

Bijna iedereen komt een keer plots zonder stroom te zitten. De oorzaak van zo’n stroomstoring kan zich zowel in je eigen huis bevinden als vanuit het gebouw of de straat. In dit artikel beschrijven we in enkele heldere stappen wat je moet doen als je te maken krijgt met een stroomstoring. Ook informeren we je over hoe je contact opneemt met de juiste instanties tijdens een storing.

Waar komt de stroomstoring vandaan?

Indien je geconfronteerd wordt met een stroomstoring, is het van essentieel belang om eerst te bepalen of het probleem zich alleen in jouw huis voordoet, of dat het een groter gebied treft. Waar de stroomonderbreking vandaan komt kun je achterhalen door bij je buren te informeren of zij ook geen elektriciteit in huis hebben, of buiten te kijken of daar ook de elektriciteit is uitgevallen.  Dit zie je bijvoorbeeld aan functionerende lantaarnpalen. 

Indien je ontdekt dat de stroomstoring zich alleen in jouw huis voordoet, vind je in het volgende onderdeel van dit artikel de nodige stappen die je kunt ondernemen. Als het echter om een algemene stroomstoring gaat, die meer huizen of de gehele buurt treft, dan kun je verder lezen onder het kopje ‘De elektriciteit is ook buitenshuis uitgevallen: stappen’ wie je moet contacteren.

Als je vaker last hebt van stroomstoringen, raden we aan te overwegen van energieleverancier te veranderen. Je kunt gemakkelijk controleren wat de goedkoopste energieleverancier is in je situatie door gebruik te maken van de Selectra energie-vergelijker via onderstaande knop.

De elektriciteit is enkel binnenshuis uitgevallen: stappen

Wanneer de storing energie zijn oorsprong in huis vindt, dan kun je deze drie stappen volgen:

  • Controleer de zekeringen. Begin met het controleren van de hoofdschakelaar in de meterkast. Als deze uit staat, zet hem dan weer aan. Als deze uitgeschakeld is, probeer hem dan weer in te schakelen.
  • Identificeer defecte apparaten. Als een specifieke groep in de meterkast herhaaldelijk uitvalt, probeer dan te achterhalen welk apparaat de boosdoener kan zijn. Haal alle apparaten van deze groep af en sluit ze één voor één opnieuw aan. Zo kom je erachter welk apparaat defect is.
  • Neem contact op met de juiste partij. Als bovenstaande stappen niet werken, of als de je niet zeker weet hoe je de schakelaars kunt controleren, is het verstandig een installateur te raadplegen.
  • Controleer op schade. Na de stroomstoring is het belangrijk om te controleren op schade. Onder de brandverzekering is vaak schade door stroomstoring verzekerd.

In alle gevallen is het belangrijk om bepaalde veiligheidsmaatregelen in acht te nemen. Soms kan er sprake zijn van een defecte aardlekschakelaar, een losgeraakte kabel of een doorgebrande lasverbinding. In dat soort gevallen is het belangrijk dat je níét zelf probeert het probleem op te lossen, maar een expert inschakelt.

De koelkast werkt niet meer na de stroomstoring

Soms komt het voor dat de koelkast niet meer aanslaat na een stroomstoring. Test in dat geval of de koelkast wel werkt op een ander stopcontact. Als dat het geval is, zou de zekering waarop de koelkast is aangesloten defect kunnen zijn. Ook in dat geval dien je een elektricien te raadplegen.

Informatie en advies energie (Gratis dienst)

Bel de energie-experts van Selectra voor gratis advies of vrijblijvende informatie. Wij zijn nu bereikbaar!

Informatie energie België (Gratis dienst)

Wij zijn momenteel gesloten, maar bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 586 07 80.

De elektriciteit is ook buitenshuis uitgevallen: stappen

In het geval van een algemene stroomstoring is het belangrijk om te begrijpen dat je deze storing als individu niet zelf kunt verhelpen. In plaats daarvan is het belangrijk om een melding te maken bij de verantwoordelijke netbeheerder, zij zullen je vervolgens vertellen . Weet je niet zeker welke netbeheerder actief is in jouw omgeving? Klik dan op jouw stad in de onderstaande lijst.

Vond je deze informatie nuttig? 100% van de 98 stemmen vond de informatie nuttig.