Proximus is de grootste telecom aanbieder in België die in vrijwel het hele land internet- en gsm-abonnementen en packs aanbiedt aan particulieren en bedrijven. Op deze pagina vind je de belangrijkste informatie over het aanbod en de contactgegevens van de telecom aanbieder Proximus.
Wie is Proximus?
Over Proximus
- Opgericht in 1930
- Actief in heel België
- Eigen internet & gsm-netwerk
- Sociaal tarief
- 1,2 / 5 op Trustpilot (938 reviews - maart 2024)
Contactgegevens Proximus
- 0800 22 800 / +32 475 15 60 00
- MyProximus
- Online chat & contactformulieren
- Facebook Messenger & Twitter
- Winkels
Aanbod Proximus
- Internet abonnementen (inclusief glasvezel) vanaf € 39,99 per maand*
- Gsm-abonnementen (inclusief 5G) vanaf € 0,00 (promotie) per maand*
- Herlaadkaarten
- Vaste telefonie voor € 29,13 per maand*
- Packs met internet, tv, gsm en vaste telefoon vanaf € 69,99 per maand*
- Zakelijk aanbod
- Ontdek alle Proximus tarieven
Proximus abonnementen
Er worden een groot aantal producten aangeboden door Proximus. Zo kun je bij deze telecom aanbieder terecht voor een los internet, vaste telefoon of gsm-abonnement, maar is het ook mogelijk om packs af te sluiten met internet, televisie, mobiele telefonie en vaste telefonie.
In het Proximus Flex pack kun je internet combineren met enkel televisie, met enkel mobiele telefonie, met zowel televisie en mobiele telefonie en eventueel ook met vaste telefonie. Afhankelijk van de producten die je in je pack wilt hebben, kun je kiezen uit verschillende abonnementen voor internet en televisie.
Daarnaast zijn er een groot aantal promoties beschikbaar voor internet, mobiele telefonie en de packs. Wat iedere Proximus promo en diens voorwaarden zijn, ontdek je op de tariefpagina's van ieder product bij Selectra.
Ook bedrijven en zelfstandigen kunnen bij Proximus terecht voor het afsluiten van een pack, internetabonnement of gsm-abonnement.
Proximus internetabonnementen
Proximus biedt vier internetabonnementen aan, waarvan twee met glasvezel. Bij de internetabonnementen is een modem inbegrepen. Daarnaast is het voor studenten mogelijk om met een korting een internetabonnement van Proximus af te sluiten.
Naam abonnement | Inhoud abonnement(en) | Prijs abonnement |
---|---|---|
Internet Light |
Kabel
200 GB
100 Mbps
20 Mbps
|
€ 39,99
|
Internet Light Fiber |
Glasvezel
200 GB
100 Mbps
20 Mbps
|
€ 39,99
|
Maxi |
Kabel
Onbeperkt
100 Mbps
30 Mbps
|
€ 42,99 6 maanden lang, daarna € 57,99 Je bespaart € 90,00 |
Maxi Fiber |
Glasvezel
Onbeperkt
500 Mbps
100 Mbps
|
€ 42,99 6 maanden lang, daarna € 62,99 Je bespaart € 120,00 |
Giga Fiber |
Glasvezel
Onbeperkt
2 Gbps
200 Mbps
|
€ 57,99 6 maanden lang, daarna € 77,99 Je bespaart € 120,00 |
De getoonde prijzen betreffen de maandelijkse prijzen op: 02/12/2024
* Prijzen in december 2024 zonder eventuele bijkomende kosten. De promoties van onze partners worden zoveel mogelijk geprobeerd up-to-date te houden, maar dit kan niet gegarandeerd worden.
Wat is de netwerkdekking van Proximus?
Een Proximus internetabonnement via de kabel kan in vrijwel heel België afgesloten worden. Enkel in een aantal zogenaamde witte zones is er geen Proximus dekking.
Voor glasvezel is de netwerkdekking beperkter. Voor meer informatie over de beschikbaarheid van Proximus glasvezel op je adres, bel je Selectra op: 02 808 96 40.
Proximus gsm-abonnementen
Proximus biedt vier gsm-abonnementen aan. Op het goedkoopste gsm-abonnement na, kun je bij alle gsm-abonnement tevens gebruik maken van 5G.
Naam abonnement | Inhoud abonnement(en) | Prijs abonnement |
---|---|---|
Mobile Easy |
10 GB
Onbeperkt
Onbeperkt
|
€ 0,00 2 maanden lang, daarna € 19,99 Je bespaart € 39,98 |
Mobile Essential |
5 GB
150 belminuten
Onbeperkt
|
€ 0,00 2 maanden lang, daarna € 16,99 Je bespaart € 33,98 |
Mobile Smart |
35 GB
Onbeperkt
Onbeperkt
|
€ 0,00 2 maanden lang, daarna € 24,99 Je bespaart € 49,98 |
Mobile Maxi |
70 GB
Onbeperkt
Onbeperkt
|
€ 0,00 2 maanden lang, daarna € 29,99 Je bespaart € 59,98 |
Mobile Unlimited |
Onbeperkt
Onbeperkt
Onbeperkt
|
€ 0,00 2 maanden lang, daarna € 49,99 Je bespaart € 99,98 |
De getoonde prijzen betreffen de maandelijkse prijzen op: 02/12/2024
* Prijzen in december 2024 zonder eventuele bijkomende kosten. De promoties van onze partners worden zoveel mogelijk geprobeerd up-to-date te houden, maar dit kan niet gegarandeerd worden.
Je hebt bij Proximus ook de mogelijkheid om gsm-abonnementen met smartphone aan te schaffen. Bovendien kun je via de webshop ook smartphones zonder abonnement aanschaffen.
Wat is de 5G-dekking van Proximus?
Van 5G gebruik maken kan enkel als je gsm 5G ondersteunt en je je op een locatie bevindt met een 5G-dekking van Proximus. Dit is momenteel enkel het geval in Antwerpen, Gent, Brugge en Leuven en langs de Vlaamse kust. Voor meer informatie over de beschikbaarheid van Proximus 5G op je adres, bel je Selectra op: 02 808 96 40.
Proximus tv-abonnementen
Proximus biedt één televisie-abonnementen aan, die enkel in een pack met internet, gsm en eventueel vaste telefonie kunt afsluiten.
Abonnement | Inhoud abonnement | Prijs |
---|---|---|
| TV-decoder: Inbegrepen Aantal zenders: 80 Functionaliteiten: Programma's opnemen, pauzeren en herbekijken, live, op aanvraag, uitgesteld TV kijken Opties: Verschillende zenderpakketten, extra TV-decoder | Inbegrepen in de prijs van het pack |
Abonnement afsluiten bij Proximus: |
Proximus vaste telefoon abonnement
Het is bij Proximus zowel mogelijk om een los vaste telefoon abonnement af te sluit als een vaste telefoon abonnement in een pack. Een los Proximus vaste telefoon abonnement kost € 29,13 per maand. Een Proximus telefoonlijn is in een pack inbegrepen in het internet abonnement "Superieur internet", "Giga Fiber" of "Ultra Fiber".
Abonnement | Inhoud abonnement | Prijs |
---|---|---|
| Bellen naar vaste lijnen in België: Onbeperkt 's avonds van 17:00 - 8:00 uur, in het weekend en op feestdagen Bellen naar gsm-nummers in België: 1.000 belminuten Functionaliteiten: Automatisch terugbellen bij een bezettoon, gesprekken met drie personen en oproepbeperking Opties: Weergave oproepnummer en -naam, signaal voor een tweede oproepen, oproepen doorschakelen, automatisch weigeren anonieme oproepen, automatisch oproepen naar speciale nummers blokkeren, automatische oproepen als wekker of voor belangrijke afspraken, onbeperkt bellen naar vaste lijnen in België, bellen naar vaste lijnen in het buitenland | € 29,13 |
| Bellen naar vaste lijnen in België: Onbeperkt Bellen naar gsm-nummers in België: 1.000 belminuten Functionaliteiten: Automatisch terugbellen bij een bezettoon, gesprekken met drie personen en oproepbeperking Opties: Weergave oproepnummer en -naam, signaal voor een tweede oproepen, oproepen doorschakelen, automatisch weigeren anonieme oproepen, automatisch oproepen naar speciale nummers blokkeren, automatische oproepen als wekker of voor belangrijke afspraken, onbeperkt bellen naar vaste lijnen in België, bellen naar vaste lijnen in het buitenland | Inbegrepen in de prijs van het pack |
Abonnement afsluiten bij Proximus: |
Je kunt aan je vaste telefoon abonnement verschillende doorschakeling opties toevoegen, hierdoor kun je bijvoorbeeld oproepen automatisch doorsturen naar je smartphone als je niet thuis bent.
Netwerkdekking Proximus
Proximus heeft een 4G-dekking van 100 % van België (buitenshuis) en een 5G-dekking van 75,37 % van België (buitenshuis). Binnenshuis is er sprake van een 4G-dekking van 99,77 % van de huishoudens en een 5G-dekking van 75,26 % van de huishoudens.
Als we verder kijken naar de regio's, zien we dat de 4G-dekking redelijk vergelijkbaar is in elk gewest. Ook zien we vooral een goede 5G-dekking in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, waar Wallonië achterblijft.
Gewest | 4G | 5G |
---|---|---|
Vlaanderen | 100 % van België (buitenshuis) 99,96 % van de huishoudens (binnenshuis) | 89,76 % van België (buitenshuis) 76,69 % van de huishoudens (binnenshuis) |
Wallonië | 100 % van België (buitenshuis) 99,33 % van de huishoudens (binnenshuis) | 63,54 % van België (buitenshuis) 64,61 % van de huishoudens (binnenshuis) |
Brussels Hoofdstedelijk Gewest | 100 % van België (buitenshuis) 100 % van de huishoudens (binnenshuis) | 100 % van België (buitenshuis) 99,09 % van de huishoudens (binnenshuis) |
Netwerkdekking in april 2024 volgens data van het BIPT
Hoe kun je bij Proximus klant worden?
Het is op verschillende manieren mogelijk om bij Proximus klant te worden:
- Bel Selectra op: 02 808 96 40 (bereikbaar van maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en op zaterdag van 9:00 - 18:00 uur).
- Via de Proximus website.
- In een Proximus winkel.
Kun je bij Proximus een sociaal tarief ontvangen?
Proximus biedt het sociaal tarief voor telecom aan. Je kunt het sociaal tarief bij hen aanvragen door contact op te nemen met de Proximus klantendienst.
De aanvraag zal vervolgens door Proximus doorgestuurd worden naar het BIPT. Het BIPT bepaald of het sociaal tarief toegewezen wordt of niet. Zij zullen ook vervolgens met jou comntact opnemen met de uitkomst.
Als jij het sociaal tarief voor telecom mag ontvangen, zul je een korting van maximaal € 11,50 ontvangen op je pack of internet abonnementen. Deze korting wordt zal automatisch toegekend worden bij je eerstvolgende factuur.
Proximus contactgegevens
Je kunt digitaal, telefonisch en offline met Proximus contact opnemen.
- Proximus telefoonnummer: 0800 22 800
- Proximus telefoonnummer vanuit het buitenland: +32 475 15 60 00
- Contactformulier op de website
- Ticket in MyProximus
- Online chat op de website
- Facebook Messenger
- Proximus winkel
- Proximus Forum
Openingsuren van de Proximus klantendienst
De openingsuren van de Proximus klantendienst verschillen per contactmanier. In onderstaande tabel vind je van alle contactmanieren wanneer je de Proximus klantendienst kunt bereiken en hoe snel je een reactie kunt verwachten.
Contactmanier | Bereikbaarheid klantendienst / gemiddelde reactietijd |
---|---|
Telefonisch - algemene klantendienst | Maandag - vrijdag: 8:00 - 20:00 Zaterdag: 9:00 - 17:30 |
Telefonisch - technische dienst | Maandag - vrijdag: 8:00 - 22:00 Weekend en feestdagen: 9:00 - 22:00 |
Telefonisch - nummer blokkeren | 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 |
Online contactformulier | Drie werkdagen |
Online chat - chatbot | 24/7 |
Hoe kun je Proximus opzeggen?
Je kunt op meerdere manieren Proximus opzeggen. Dit is mede afhankelijk van welke producten jij momenteel bij Proximus hebt afgesloten en of je een nieuw abonnement bij een andere aanbieder wilt afsluiten of niet.
Het beëindigen van een Proximus abonnement of pack kun je doen op één van de volgende manieren:
- Ik wil Proximus stopzetten en een nieuw abonnement afsluiten bij een andere telecom aanbieder
- Bel Selectra voor hulp met alle abonnementen vergelijken, een nieuw abonnement afsluiten en je abonnement bij Proximus opzeggen: 02 808 96 40.
- Maak gebruik van Easy Switch als je een nieuw internetabonnement of pack met internet en / of televisie afsluit.
- Geef aan dat je jouw huidige gsm-nummer wilt behouden bij het veranderen van gsm-abonnement of pack met gsm.
- Ik wil Proximus annuleren en geen nieuw abonnement afsluiten
- Ga in MyProximus naar "Mijn producten" en klik op "Je abonnement opzeggen" bij het abonnement dat je wilt opzeggen.
Vergeet niet om na de beëindiging van een abonnement of pack bij Proximus alle toestellen die je van Proximus geleend of gehuurd hebt naar hen terug te sturen. Als je dit niet doet, zullen er kosten aangerekend worden. Zijn de toestellen pas na het verzenden van de laatste factuur door Proximus ontvangen, dan zal je hier een terugbetaling van krijgen.
Hoe kun je Proximus verhuizen?
Het is afhankelijk van de producten die je moet verhuizen, hoe je een Proximus verhuis regelt.
Heb je enkel een gsm-abonnement van Proximus? Het is dan al voldoende om enkel je adreswijziging in MyProximus door te voeren.
Heb je echter een internetabonnement of een pack, je zult dan in MyProximus je verhuis moeten doorgeven, waarna een medewerker van Proximus contact met jou opneemt voor het inplannen van een installatie in je nieuwe woning.
Proximus reviews
De Ombudsdienst voor Telecommunicatie is de bemiddelaar tussen telecom aanbieders en klanten die problemen met hun provider hebben. Op basis van alle klachten die zij jaarlijks ontvangen, brengen ze één keer per jaar een rapport uit met een samenvatting van alle klachten.
In het laatste rapport (2023) komt naar voren dat over Proximus 6.301 klachten zijn binnengekomen bij de Ombudsdienst. Hiermee staan ze tweede op de lijst achter Telenet.
Op Trustpilot heeft Proximus een beoordeling gekregen van 1,2/5 (n.a.v. 2.271 reviews, 11-11-2024).
Proximus is een goede en uitgebreide telecom aanbieder die zich veel focust op de nieuwste ontwikkelingen. Hierdoor bieden zij onder andere een internetabonnement (in een pack) met de hoogste internetsnelheid in België. De prijzen van Proximus variëren, waardoor ze niet bij de goedkoopste maar ook niet bij de duurste providers in België behoren.
Voor het indienen van een klacht, dien je met de Proximus klachtendienst contact op te nemen. Je kunt hiervoor gebruikmaken van het stappenplan op de contactpagina "Hulp op maat" op de Proximus website of door een ticket in te dienen via het ticketsysteem in MyProximus.
Proximus voor- en nadelen volgens Selectra
Proximus is de grootste telecom aanbieder van België en kent verschillende voordelen, maar ook nadelen. In onderstaande tabel ontdek je daarom alle voor- en nadelen van Proximus.
✔️ Voordelen | ❌ Nadelen |
---|---|
|
|
De geschiedenis van Proximus
Proximus werd opgericht in 1930 als RTT, dat staat voor Regie voor Telegraaf en Telefoon. Zo'n zestig jaar later, in 1992, werd de RTT vervangen door Belgacom NV. Belgacom was aanvankelijk een autonoom overheidsbedrijf, maar twee jaar later werd het een naamloze vennootschap die in 1994 ook het mobiele netwerk van Proximus lanceren. De Belgische staat bezat echter nog enkele jaren 50 % van de aandelen.
Vanwege de liberalisering van de telecommarkt in België in 1998, besluit Belgacom Skynet over te nemen. Dankzij Skynet is het voor Belgacom mogelijk om ADSL aan te bieden in België. In 2002 is Proximus de eerste, Belgische, mobiele operator die via GRPS internet aanbiedt en in 2004 voert Belgacom een test uit voor televisie. Een jaar later zullen ze ook daadwerkelijk TV gaan aanbieden en zal Proximus als eerste 3G in België gaan aanbieden.
In 2006 werd het door het opkopen van het resterende 25 % belang van Vodafone in Proximus mogelijk om internet, televisie, gsm en vaste telefonie aan te bieden in België, dat vanaf 2007 ook in packs aangeboden werd. Vanaf 2015 staat Belgacom NV officieel bekend als Proximus NV, met onder andere Proximus, Mobile Vikings en Scarlet.
Proximus blijft de voorloper op technologische ontwikkelingen, met in 2012 de lancering van 4G, in 2017 de lancering van 4,5 G en de start van fiber en de uitrol van 5G in de laatste jaren.
Tijdlijn Proximus
- 1930 - oprichting als RTT
- 1992 - verandering naam naar Belgacom NV
- 1998 - overname van Skynet
- 2008 - overname van Scarlet
- 2015 - verandering naam naar Proximus NV
- 2020 - overname van Mobile Vikings
Wat is de MyProximus klantenzone?
Zodra je klant bent geworden bij Proximus, krijg je toegang tot de MyProximus klantenzone. In MyProximus kun je jouw abonnement en persoonlijke gegevens inzien en beheren. MyProximus geeft je de mogelijkheid om:
- je facturen te bekijken, downloaden en betalen;
- je verbruik in te gaten te houden;
- je abonnement en opties in te zien en te beheren;
- je wifiverbinding te verbeteren;
- via de chat met Proximus contact op te nemen;
- de veelgestelde vragen te vinden;
- een gratis vervangtoestel aan te vragen;
- je loyaliteitsvoordelen te bekijken;
- eenvoudig parkeersessie te beheren en te betalen met 4411;
- je energie-, water-, transport- en afvalconsumptie en -kosten groeperen en bekijken;
- je ecologische voetafdruk in te zien en te verminderen.
Ga naar MyProximus
Veelgestelde vragen over Proximus
Wie is Proximus?
Proximus is een Belgische telecom aanbieder die voorheen bekend stond als Belgacom. De grootste telecom provider van België biedt abonnementen aan voor internet en mobiele telefonie en packs met internet, televisie, mobiele telefonie en eventueel vaste telefonie. Ook kun je bij hen terecht voor herlaadkaarten.
Hoe neem je met Proximus contact op?
De Proximus klantendienst is telefonisch te bereiken. Je kunt ook digitaal met Proximus contact opnemen via het contactformulier, een ticket in MyProximus, de online chat, sociale media of het Proximus Forum. Bovendien kun je bij een Proximus winkel langs gaan.
Wat zijn de openingsuren van de Proximus klantendienst?
De algemene Proximus klantendienst is geopend van maandag tot vrijdag van 8:00 - 20:00 uur en op zaterdag van 9:00 - 17:30 uur.
De Proximus helpdesk van maandag tot vrijdag van 8:00 - 22:00 uur en in het weekend en op feestdagen van 9:00 - 22:00 uur.
Voor het blokkeren van je telefoon kun je 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 met Proximus contact opnemen.
Op mailcontact probeert Proximus binnen drie werkdagen terug te komen.
Hoe los ik Proximus problemen op?
Het is allereerst aan te raden om bij de supportpagina van Proximus te kijken. Wellicht dat je vraag of probleem hier al behandeld wordt.
Is dit niet het geval, dan kun je het Proximus Forum bekijken en eventueel daar je vraag stellen. Een andere oplossing is om met Proximus contact op te nemen.
Wat is de Proximus mail en hoe log ik bij de Proximus mail in?
Als klant van Proximus krijg je niet alleen toegang tot MyProximus, maar ook tot je eigen Proximus mail. De Proximus mail bevat een mailbox en een Proximus mailadres en bevat alle functionaliteiten die je van een mailbox gewend bent.
Zeg je jouw abonnement bij Proximus op, dan kun je nog achttien maanden gebruik maken van je mailbox.
* Prijzen in december 2024 zonder eventuele bijkomende kosten. De promoties van onze partners worden zoveel mogelijk geprobeerd up-to-date te houden, maar dit kan niet gegarandeerd worden.
Meer informatie over Proximus
Vergelijking Orange vs Proximus: wie is het beste voor jou?
Proximus vs Scarlet: wie is het beste voor jou?
Telenet vs Proximus: wie is het beste en goedkoopste?
Proximus contact klantendienst: overzicht contactgegevens
Proximus Flex: tarieven, promoties, glasvezel en opties
Proximus internet: prijzen, opties, glasvezel en promoties
Elk Proximus gsm-abonnement, de promoties en opties
Proximus opzeggen: alle manieren uitgelegd
Promo Proximus: Alle beschikbaar promoties vandaag
Ontdek de Proximus review en beoordelingen
Proximus tarieven: Wat zijn de prijzen van Proximus?
Selectra heeft een partnership met deze entiteit. Via onze telefonische dienstverlenging geven wij je gratis advies, support en informatie en helpen wij jou met het afsluiten van een abonnement bij deze entiteit. Selectra krijgt een commissie voor elk afgesloten abonnement, maar de prijs blijft hetzelfde voor de klant.