Stroompanne Gent: melding maken en overzicht storingen
Bij een stroompanne in Gent moet eerst worden nagegaan of het probleem in de eigen installatie zit of bij de netbeheerder Fluvius. Controleer hiervoor de Fluvius-website voor actuele storingsinformatie in Gent en omgeving. Indien het een storing bij Fluvius betreft, kan de panne worden gemeld via het telefoonnummer 078 35 35 00, dat 24/7 bereikbaar is. Voor stroomstoringen die langer dan vier uur duren en niet zijn aangekondigd, kan onder bepaalde voorwaarden een vergoeding worden aangevraagd.
Stroompanne Gent melden
Het melden van een stroompanne in Gent is cruciaal om het probleem aan te kaarten bij de netbeheerder en anderen in de buurt te laten weten dat er een probleem met de stroomlevering is. Vul in de onderstaande tool je postcode in Gent en straatnaam in om de storing te melden.
Meld een stroomstoring
- Aalst (9300 / 9308 / 9310 / 9320)
- Aalter (9880 / 9881 / 9910)
- Aarschot (3200 / 3201 / 3202)
- Aartselaar (2630)
- Affligem (1790)
Kies je stad of postcode.
Vul de straatnaam en stad in.
Probleem met elektriciteit? (Gratis dienst)
Bel de energie-experts van Selectra voor directe ondersteuning Wij zijn nu bereikbaar!
Probleem met elektriciteit? (Gratis dienst)
Wij zijn momenteel gesloten, maar bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 586 07 80.
Als er sprake is van een stroompanne op straat of problemen aan het elektriciteitskastje, dien je hier eveneens direct telefonisch een melding van maakt bij de netbeheerder Fluvius. Dit doe je op het telefoonnummer: 078 35 35 00.
Telefoonnummer stroompanne Gent:
Noodnummer elektricieit Fluvius Gent: 📞 078 35 35 00 - 24/7 bereikbaar
Telefoonnummer probleem elektrische installatie: 📞 02 586 07 80 - Bereikbaar op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en op zaterdag van 8:30 - 17:30 uur.
Wat te doen bij stroompanne in Gent?
Als je problemen hebt met de elektriciteit, is het belangrijk om eerst vast te stellen of er sprake is van een stroomstoring (stroompanne) in jouw omgeving, of dat het probleem te wijten is aan een defect in je eigen elektrische installatie, zoals een kortsluiting. Volg deze stappen om de oorzaak te achterhalen:
- Controleer je zekeringen: Schakel alle zekeringen in de meterkast uit en vervolgens één voor één weer in. Als een zekering opnieuw uitschakelt, kan dit wijzen op een probleem in de bijbehorende groep of een kortsluiting in je woning.
- Controleer de buren: Vraag na of je buren elektriciteit hebben. Hebben zij ook geen stroom? Dan is het probleem mogelijk groter dan je eigen woning.
- Controleer de straatverlichting: Kijk of de straatverlichting nog werkt. Als de straatverlichting uit is, kan er een algemene stroomstoring in je buurt zijn.
Als het probleem niet in jouw woning zit en ook de buren geen elektriciteit hebben, dan is er hoogstwaarschijnlijk een storing bij de netbeheerder. In dat geval kun je de storing melden bij de netbeheerder, of op hun website controleren of er een bekende storing in je regio is. Vaak wordt hier ook aangegeven hoelang de stroomonderbreking naar verwachting zal duren.
Probleem met elektriciteit? (Gratis dienst)
Bel de energie-experts van Selectra voor directe ondersteuning Wij zijn nu bereikbaar!
Probleem met elektriciteit? (Gratis dienst)
Wij zijn momenteel gesloten, maar bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 586 07 80.
Wat doen bij stroomuitval in de woning
Bij een stroomstoring in huis begin je met het controleren van de hoofdschakelaar in je meterkast. Als deze is uitgeschakeld, probeer hem dan weer in te schakelen. Als de schakelaar meteen weer uitspringt, wijst dit mogelijk op een kortsluiting. Schakel dan alle groepen uit en zet ze één voor één weer aan om te identificeren welke groep de storing veroorzaakt.
Is het probleem gevonden, koppel dan alle apparaten op die groep los. Sluit ze vervolgens weer één voor één aan om het defecte apparaat te vinden. Bij aanhoudende problemen of onzekerheid, schakel altijd een gekwalificeerde elektricien in.
Wat doen bij een stroompanne bij Fluvius
Als je hebt vastgesteld dat er sprake is van een stroomstoring, is het belangrijk om eerst de website van de netbeheerder te controleren. Raadpleeg de storingskaart van Fluvius om te zien of er een geplande stroomonderbreking of een actuele storing is gemeld. Op deze kaart krijg je een overzicht van alle elektriciteitsstoringen van vandaag. Als er geen melding is gemaakt van een storing, neem dan direct contact op met Fluvius om het probleem te melden.
Daarnaast is het verstandig om alle elektrische apparaten uit te schakelen en de stekkers van gevoelige apparatuur uit het stopcontact te halen. Dit helpt om mogelijke schade te voorkomen wanneer de stroomvoorziening hersteld wordt.
Probleem met elektriciteit? (Gratis dienst)
Bel de energie-experts van Selectra voor directe ondersteuning Wij zijn nu bereikbaar!
Probleem met elektriciteit? (Gratis dienst)
Wij zijn momenteel gesloten, maar bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 586 07 80.
Vergoeding storing elektriciteit Gent aanvragen
In bepaalde gevallen kun je een vergoeding aanvragen voor een langdurige stroomstoring in Gent. Dit geldt echter alleen onder specifieke voorwaarden:
- De storing was niet aangekondigd: De stroomuitval mag niet veroorzaakt zijn door gepland onderhoud dat vooraf door de netbeheerder is aangekondigd.
- De storing duurde langer dan vier uur: Alleen bij een stroomonderbreking van meer dan vier uur kun je aanspraak maken op een vergoeding.
Bij een stroomonderbreking die tussen vier en acht uur duurt, ontvang je een vergoeding van €35. Als de storing langer dan acht uur aanhoudt, wordt de vergoeding met €20 verhoogd voor elke bijkomende periode van vier uur zonder elektriciteit. Meestal kent de netbeheerder deze vergoeding automatisch toe, maar als je na een langdurige storing geen bericht hebt ontvangen en denkt dat je recht hebt op compensatie, is het verstandig contact op te nemen.
Houd er rekening mee dat deze vergoeding alleen bedoeld is om het ongemak van de stroomuitval te verlichten en geen schade aan je elektrische apparaten dekt. Voor schade door bijvoorbeeld spanningspieken na het herstel van de stroom kun je contact opnemen met je verzekeraar. Om je aanvraag soepel te laten verlopen, is het belangrijk om de exacte duur van de storing te noteren en de communicatie van de netbeheerder, zoals meldingen of berichten over de stroomuitval, goed te bewaren.
Huidige aanbod contracten in Gent
Problemen met elektriciteit worden doorgaans veroorzaakt door een probleem met de netbeheerder. In bijna alle gevallen kan je energieleverancier niet helpen met het oplossen van een probleem.
Energieleveranciers zijn uitsluitend verantwoordelijk voor het factureren van gas en elektriciteit. De prijzen die de leveranciers hanteren variëren echter sterk. Selectra adviseert daarom om in ieder geval één keer per jaar een vergelijking uit te voeren op basis van je jaarlijkse energieverbruik. In het overzicht hieronder zijn de voordeligste aanbiedingen voor elektriciteit in december 2024 weergegeven voor een doorsnee huishouden.
De tarieven zijn momenteel niet beschikbaar of nog niet gepubliceerd.