Stroompanne Brussel: melding maken en overzicht storingen
Bij een stroompanne in Brussel moet eerst worden nagegaan of het probleem in de eigen installatie zit of bij de netbeheerder Sibelga. Controleer hiervoor de Sibelga-website voor actuele storingsinformatie in Brussel en omgeving. Indien het een storing bij Sibelga betreft, kan de panne worden gemeld via het telefoonnummer 02 274 40 66, dat 24/7 bereikbaar is.
Stroompanne Brussel melden
Het melden van een stroompanne in Brussel is cruciaal om het probleem aan te kaarten bij de netbeheerder en anderen in de buurt te laten weten dat er een probleem met de stroomlevering is. Vul in de onderstaande tool je postcode in Brussel en straatnaam in om de storing te melden.
Meld een stroomstoring
- Aalst (9300 / 9308 / 9310 / 9320)
- Aalter (9880 / 9881 / 9910)
- Aarschot (3200 / 3201 / 3202)
- Aartselaar (2630)
- Affligem (1790)
Kies je stad of postcode.
Vul de straatnaam en stad in.
Probleem met elektriciteit? (Gratis dienst)
Bel de energie-experts van Selectra voor directe ondersteuning Wij zijn nu bereikbaar!
Probleem met elektriciteit? (Gratis dienst)
Wij zijn momenteel gesloten, maar bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 586 07 80.
Als er sprake is van een stroompanne op straat of problemen aan het elektriciteitskastje, dien je hier eveneens direct telefonisch een melding van maakt bij de netbeheerder Sibelga. Dit doe je op het telefoonnummer: 02 274 40 66 (24/7 bereikbaar).
Telefoonnummer stroompanne Brussel:
Noodnummer elektricieit Fluvius Brussel: 📞 02 274 40 66 - 24/7 bereikbaar
Telefoonnummer probleem elektrische installatie: 📞 02 586 07 80 - Bereikbaar op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en op zaterdag van 8:30 - 17:30 uur.
Wat te doen bij stroompanne in Brussel?
Als je problemen hebt met de elektriciteit, is het belangrijk om eerst vast te stellen of er sprake is van een stroomstoring (stroompanne) in jouw omgeving, of dat het probleem te wijten is aan een defect in je eigen elektrische installatie, zoals een kortsluiting. Volg deze stappen om de oorzaak te achterhalen:
- Controleer je zekeringen: Schakel alle zekeringen in de meterkast uit en vervolgens één voor één weer in. Als een zekering opnieuw uitschakelt, kan dit wijzen op een probleem in de bijbehorende groep of een kortsluiting in je woning.
- Controleer de buren: Vraag na of je buren elektriciteit hebben. Hebben zij ook geen stroom? Dan is het probleem mogelijk groter dan je eigen woning.
- Controleer de straatverlichting: Kijk of de straatverlichting nog werkt. Als de straatverlichting uit is, kan er een algemene stroomstoring in je buurt zijn.
Als het probleem niet in jouw woning zit en ook de buren geen elektriciteit hebben, dan is er hoogstwaarschijnlijk een storing bij de netbeheerder. In dat geval kun je de storing melden bij de netbeheerder, of op hun website controleren of er een bekende storing in je regio is. Vaak wordt hier ook aangegeven hoelang de stroomonderbreking naar verwachting zal duren.
Probleem met elektriciteit? (Gratis dienst)
Bel de energie-experts van Selectra voor directe ondersteuning Wij zijn nu bereikbaar!
Probleem met elektriciteit? (Gratis dienst)
Wij zijn momenteel gesloten, maar bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 586 07 80.
Netbeheerder Brussel
In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is Sibelga verantwoordelijk voor de installatie en onderhoud van het energienet. In het geval van een storing of mogelijk gaslek zal je dus met Sibelga contact moeten opnemen.
Wat doen bij stroomuitval in de woning
Bij een stroomstoring in huis begin je met het controleren van de hoofdschakelaar in je meterkast. Als deze is uitgeschakeld, probeer hem dan weer in te schakelen. Als de schakelaar meteen weer uitspringt, wijst dit mogelijk op een kortsluiting. Schakel dan alle groepen uit en zet ze één voor één weer aan om te identificeren welke groep de storing veroorzaakt.
Is het probleem gevonden, koppel dan alle apparaten op die groep los. Sluit ze vervolgens weer één voor één aan om het defecte apparaat te vinden. Bij aanhoudende problemen of onzekerheid, schakel altijd een gekwalificeerde elektricien in.
Wat doen bij een stroompanne bij Sibelga
Als je hebt vastgesteld dat er sprake is van een stroomstoring, is het belangrijk om eerst de website van de netbeheerder te controleren. Raadpleeg de storingskaart van Sibelga om te zien of er een geplande stroomonderbreking of een actuele storing is gemeld. Op deze kaart krijg je een overzicht van alle elektriciteitsstoringen van vandaag. Als er geen melding is gemaakt van een storing, neem dan direct contact op met Sibelga om het probleem te melden.
Daarnaast is het verstandig om alle elektrische apparaten uit te schakelen en de stekkers van gevoelige apparatuur uit het stopcontact te halen. Dit helpt om mogelijke schade te voorkomen wanneer de stroomvoorziening hersteld wordt.
Probleem met elektriciteit? (Gratis dienst)
Bel de energie-experts van Selectra voor directe ondersteuning Wij zijn nu bereikbaar!
Probleem met elektriciteit? (Gratis dienst)
Wij zijn momenteel gesloten, maar bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 586 07 80.
Vergoeding storing elektriciteit Brussel aanvragen
In bepaalde gevallen kun je een vergoeding aanvragen voor een langdurige stroomstoring of een storing in de energielevering in Brussel. Dit kan zowel betrekking hebben op de distributie als op administratieve fouten van je netbeheerder of leverancier, maar er gelden specifieke voorwaarden.
- Onvoorziene stroompanne van meer dan 6 uur: Je komt in aanmerking voor een vergoeding als de stroomuitval niet vooraf werd aangekondigd en langer dan 6 uur heeft geduurd.
- Administratieve fout: Indien een fout van Sibelga heeft gezorgd voor een onmogelijkheid om toegang te krijgen tot gas of elektriciteit.
- Vertraagde aansluiting: Wanneer de aansluiting op het net langer duurt dan de voorgeschreven termijn.
- Rechtstreekse schade: Bij lichamelijke of materiële schade door een onderbreking of door een onregelmatige of niet-conforme energielevering.
Bij een stroomstoring die tussen zes en acht uur duurt, kun je een vergoeding van €35 ontvangen. Duurt de storing langer dan acht uur, dan wordt de vergoeding met €20 verhoogd voor elke bijkomende periode van vier uur zonder elektriciteit. In de meeste gevallen wordt deze vergoeding automatisch toegekend, maar als je geen bericht ontvangt, is het aan te raden contact op te nemen met Sibelga.
Let op: Deze vergoedingen zijn bedoeld om het ongemak van de storing te compenseren en dekken geen schade aan elektrische apparaten. Voor dergelijke schade, zoals spanningspieken na het herstel van de stroom, kun je contact opnemen met je verzekeraar. Zorg ervoor dat je de duur van de storing goed noteert en alle communicatie met de netbeheerder of leverancier bewaart voor een vlotte afhandeling van je aanvraag.
Onlangs verhuisd en nog geen energiecontract?
Om gas of elektriciteit te kunnen gebruiken in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is het een vereiste om een energiecontract af te sluiten bij een van de commerciële energieleveranciers. Als je geen contract hebt afgesloten, kun je mogelijk problemen ervaren met de levering van gas of elektriciteit. Gebruik de Selectra energievergelijker om alle contracten in Brussel te vergelijken.
Huidige aanbod contracten in Brussel
Problemen met elektriciteit worden doorgaans veroorzaakt door een probleem met de netbeheerder. In bijna alle gevallen kan je energieleverancier niet helpen met het oplossen van een probleem.
Energieleveranciers zijn uitsluitend verantwoordelijk voor het factureren van gas en elektriciteit. De prijzen die de leveranciers hanteren variëren echter sterk. Selectra adviseert daarom om in ieder geval één keer per jaar een vergelijking uit te voeren op basis van je jaarlijkse energieverbruik. In het overzicht hieronder zijn de voordeligste aanbiedingen voor elektriciteit in december 2024 weergegeven voor een doorsnee huishouden.
De tarieven zijn momenteel niet beschikbaar of nog niet gepubliceerd.