Maaike is de telecom expert van Selectra. Zij is toegewijd aan jou helpen het juiste telecom abonnement te vinden. Zij helpt jou graag met het vinden van antwoorden op al je vragen over internet, TV en telefonie en het vergelijken van alle telecom abonnementen in België.
Geactualiseerd op
minuten lezen
Je gsm-nummer behouden wanneer je van telecom aanbieder verandert, is zowel praktisch als eenvoudig. Sinds 2002 kunnen alle mobiele klanten dit doen, ongeacht of je een gsm-abonnement of prepaidkaart hebt. Je hoeft enkel tijdens het bestelproces van jouw nieuwe abonnement aan te geven dat je jouw nummer wilt behouden. Van Selectra leggen wij jou uit hoe je kunt veranderen van gsm-aanbieder met nummerbehoud.
Hoe kun je veranderen van aanbieder met nummerbehoud?
Je gsm-nummer behouden na een overstap is erg eenvoudig en kun je zelf regelen tijdens het bestelproces van je nieuwe gsm-abonnement.
Vergelijk gsm-abonnementen en sluit het gekozen gsm-abonnement af.
Geef tijdens het bestelproces aan dat je jouw huidige telefoonnummer wilt behouden.
Vul in bij wie je momenteel klant bent, wat het telefoonnummer is dat je wilt overdragen, wat je simkaartnummer is en wanneer de overstap plaats moet vinden.
Rond het bestelproces af.
Nadat je de bestelling hebt geplaatst, zul je een bevestigingsmail ontvangen. Je zult bovendien een nieuwe simkaart toegestuurd krijgen, waar je huidige telefoonnummer aan gekoppeld zal staan.
Jouw nieuwe telecom aanbieder zal er daarnaast voor zorgen dat je huidige gsm-abonnement opgezegd wordt. Zij zullen jou op de hoogte stellen op welke datum de overstap plaats zal vinden.
Wil je veranderen van telecom aanbieder?
Bel Selectra en ontvang gratis en vrijblijvend hulp bij het vergelijken van alle aanbieders, het vinden van het beste abonnement of pack voor jou en het afsluiten van een nieuw abonnement.
Advertentie
Wil je veranderen van telecom aanbieder?
Laat Selectra je gratis terugbellen voor hulp bij de telecom aanbieders vergelijken, het vinden van het beste abonnement of pack voor jou en het afsluiten van een nieuw abonnement.
Advertentie
Simkaart activeren na nummerbehoud
Simkaarten zijn gekoppeld aan een telecom aanbieder, je zult dus altijd een nieuwe simkaart ontvangen, ongeacht of je verandert van telecom aanbieder met of zonder nummerbehoud. Je nieuwe aanbieder zal jouw aangeven wat de exacte overstapdatum is en per wanneer je nieuwe simkaart dus actief zal zijn.
Je kunt gebruik maken van je oude simkaart - de simkaart van je oude telecom aanbieder - tot en met de dag van overstap. Op het moment dat je niet langer meer bereik hebt met die simkaart, haal je het kaartje uit je smartphone en vervang je het voor de simkaart van je nieuwe telecom aanbieder. De nieuwe simkaart zal direct actief en te gebruiken zijn.
Verschillende telecom aanbieders bieden ook de optie voor een eSIM aan, een digitale simkaart. Deze simkaart laad je in op je smartphone, dat je vrijwel direct na het plaatsen van de bestelling kunt doen. Het is echter aan te raden om dit pas te doen op de dag van overstap, zoals door je telecom aanbieder is aangegeven.
Voordelen van het behouden van je gsm-nummer
Het behouden van je gsm-nummer als je van telecom aanbieder verandert, kent verschillende voordelen. De voornaamste reden om voor nummerbehoud te kiezen, is dat het de drempel voor het veranderen van aanbieder verlaagd.
Volgens de telecom experts zijn de belangrijkste voordelen van het behouden van je gsm-nummer bij het veranderen van telecom aanbieder als volgt:
Je hoeft niemand op de hoogte te stellen dat je een nieuw gsm-nummer hebt.
Je nieuwe telecom aanbieder zegt je huidige gsm-abonnement voor jou op, dit hoef je dus niet zelf te doen.
Je blijft te allen tijde bereikbaar, omdat het stoppen van het oude abonnement en het activeren van het nieuwe abonnement op hetzelfde moment gebeurt.
Je voorkomt dubbele kosten doordat je (tijdelijk) twee gsm-abonnementen (met twee verschillende nummers) hebt.
Je gsm-nummer behouden is gratis!
Vergoeding bij te late overdracht
Vind de nummeroverdracht later dan de afgesproken datum plaats, dan heb je recht op een schadevergoeding van € 3,00 per dag. Deze vergoeding dien je zelf binnen zes maanden na de nummeroverdracht bij je nieuwe telecom aanbieder aan te vragen.
Wanneer kan ik nummerbehoud niet gebruiken?
Het is echter niet altijd mogelijk om nummerbehoud te gebruiken. Verhuis je naar het buitenland en schaf je een gsm-abonnement bij een lokale telecom aanbieder aan, dan kun je jouw Belgische gsm-nummer niet behouden. Je zult in dit geval zelf je Belgische gsm-abonnement en nummer moeten opzeggen. Vergeet daarnaast ook niet om alle instellingen en familie & vrienden op de hoogte te stellen van je nieuwe gsm-nummer.
Hetzelfde geldt als je vanuit het buitenland naar België verhuist. Het zal niet mogelijk zijn om een buitenlands gsm-nummer te behouden als je een gsm-abonnement bij een Belgische aanbieder afsluit. Je zult in dit geval dus altijd een nieuw telefoonnummer ontvangen.
Wil je veranderen van telecom aanbieder?
Bel Selectra en ontvang gratis en vrijblijvend hulp bij het vergelijken van alle aanbieders, het vinden van het beste abonnement of pack voor jou en het afsluiten van een nieuw abonnement.
Advertentie
Wil je veranderen van telecom aanbieder?
Laat Selectra je gratis terugbellen voor hulp bij de telecom aanbieders vergelijken, het vinden van het beste abonnement of pack voor jou en het afsluiten van een nieuw abonnement.
Advertentie
Nummerbehoud bij een prepaid kaart
Ook als je gebruik maakt van een herlaadkaart en overstapt naar een gsm-abonnement of een prepaid kaart bij een andere telecom aanbieder aanschaft, kun je gebruik maken van de nummerbehoudoptie. Je dient hiervoor enkel de eerder beschreven stappen te volgen, dus:
Geef tijdens het bestelproces aan dat je jouw huidige telefoonnummer wilt behouden.
Vul in bij wie je momenteel klant bent, wat het telefoonnummer is dat je wilt overdragen, wat je simkaartnummer is en wanneer de overstap plaats moet vinden.
Rond het bestelproces af.
Wat gebeurt er met mijn belkrediet bij het opzeggen van een prepaid kaart?
Bij een prepaid kaart zet je krediet op de herlaadkaart om te kunnen bellen, sms'en en surfen op internet. Als je overstapt naar een prepaid kaart van een andere telecom aanbieder of naar een gsm-abonnement, ben je dit krediet niet direct kwijt.
Je kunt in dit geval aan je oude telecom aanbieder vragen om het resterende krediet op de herlaadkaart aan jou terug te betalen. Je dient dit zelf te doen, je nieuwe telecom aanbieder kan dit niet voor jou doen! Doe dit zo snel mogelijk, zodat het krediet in de eerstvolgende maand na de overstap uitbetaald kan worden.
De procedure voor het terugvragen van je prepaid krediet kan verschillen van provider tot provider. Je kunt hiervoor dus het beste de website van je provider raadplegen of contact met de klantendienst opnemen. Houd er bovendien rekening mee dat je telecom provider € 5,00 aan administratiekosten kan aanreken voor de terugbetaling.
Nummerbehoud van een vaste lijn
Ook als je een telecom pakket met vaste telefonie hebt en je verandert van telecom aanbieder, kun je gebruik maken van de nummerbehoudoptie.
Vergelijk vaste telefoon-abonnementen en / of packs en sluit het gekozen abonnement / pack af.
Geef tijdens het bestelproces aan dat je jouw huidige telefoonnummer wilt behouden.
Vul in bij wie je momenteel klant bent, wat het telefoonnummer is dat je wilt overdragen en wanneer de overstap plaats moet vinden.
Rond het bestelproces af.
Ook bij de nummeroverdracht van de vaste telefoon geldt dat als de overdracht te laat plaatsvindt, je een vergoeding kunt aanvragen bij je nieuwe telecom aanbieder van € 3,00 per dag. Vergeet dit dus niet binnen zes maanden na de overstap te doen!
Als de vaste telefoon onderdeel uitmaakt van een pack en je verandert voor het gehele pack van telecom aanbieder, dan kun je ook gebruik maken van Easy Switch. De Easy Switch-procedure is vergelijkbaar met de nummerbehoudoptie in de zin dat je nieuwe telecom aanbieder je huidige pack (internet en eventuele extra diensten als tv, gsm en vaste telefonie) voor jou opzegt.
Wil je veranderen van telecom aanbieder?
Bel Selectra en ontvang gratis en vrijblijvend hulp bij het vergelijken van alle aanbieders, het vinden van het beste abonnement of pack voor jou en het afsluiten van een nieuw abonnement.
Advertentie
Wil je veranderen van telecom aanbieder?
Laat Selectra je gratis terugbellen voor hulp bij de telecom aanbieders vergelijken, het vinden van het beste abonnement of pack voor jou en het afsluiten van een nieuw abonnement.
Maaike is de telecom expert van Selectra. Zij is toegewijd aan jou helpen het juiste telecom abonnement te vinden. Zij helpt jou graag met het vinden van antwoorden op al je vragen over internet, TV en telefonie en het vergelijken van alle telecom abonnementen in België.