Heb je vragen of is iets niet duidelijk?

Bel Selectra voor antwoorden op al je vragen over de telecommarkt, de telecom aanbieders en de telecom abonnementen.

Advertentie

Heb je vragen of is iets niet duidelijk?

Bel Selectra voor antwoorden op al je vragen over de telecommarkt, de telecom aanbieders en de telecom abonnementen.

Advertentie

Alles over je gsm- en internet factuur

Geactualiseerd op
minuten lezen

Elke maand ontvang je van jouw telecom aanbieder(s) een factuur voor je internet, gsm en eventueel televisie en vaste telefonie. In dit artikel helpen wij jou begrijpen wat je allemaal op de telecomfactuur kunt vinden, wat je moet doen als de factuur onjuist is, wat de risico's zijn als je de factuur niet op tijd betaald en gaan we in op gsm- en internetfacturen voor professionele klanten.

Onderdelen op een telecomfactuur

Je gsm- en internetfactuur bestaat altijd uit dezelfde, vaste onderdelen. Hoewel de precieze invulling van de factuur kan verschillen van aanbieder tot aanbieder, hebben ze wel min of meer hetzelfde idee.

  • Persoonlijke gegevens
    De naam van de contracthouder, klantnummer, factuurnummer (verschilt per factuur), Easy Switch ID en de factuurdatum (verschilt per factuur).
  • Betaalgegevens
    Het totaal te betalen bedrag van die maand, de uiterlijke betaaldatum en informatie rondom de betaling (afhankelijk van de betaalmethode).
  • Details abonnement
    Details over je factuur, zoals het abonnement, buiten de bundel kosten, aankopen die je via je telecomfactuur betaalt, je verbruik, etc.

Ontvang je de eerste factuur bij jouw nieuwe telecom aanbieder? Het te betalen bedrag kan dan eenmalig hoger zijn door bijvoorbeeld installatie en activatiekosten. Hetzelfde geldt voor de eerste factuur na een verhuizing. Heb je gedurende de maand een optie geactiveerd, dan zullen de kosten van de afgelopen maand ook nog pro rato toegevoegd worden aan je eerstvolgende factuur.

Heb je vragen of is iets niet duidelijk?

Bel Selectra voor antwoorden op al je vragen over de telecommarkt, de telecom aanbieders en de telecom abonnementen.

Advertentie

Heb je vragen of is iets niet duidelijk?

Bel Selectra voor antwoorden op al je vragen over de telecommarkt, de telecom aanbieders en de telecom abonnementen.

Advertentie

Waar kun je jouw telecomfactuur terugvinden?

Je kunt te allen tijde in de online klantenzone van je telecom aanbieder jouw gsm- en internetfacturen terugvinden. Afhankelijk van je telecom aanbieder en je voorkeuren, kun je de factuur daarnaast ook per mail, per sms en / of per post ontvangen. In sommige gevallen kan het zijn dat je dient te betalen voor het ontvangen van de factuur per post.

Als je oudere facturen wilt bekijken, kun je het beste naar de online klantenzone gaan. Bij verschillende telecom aanbieders is het mogelijk om je factuur online op te vragen, of juist om de factuur nog een keer per post naar jou te sturen. Het kan zijn dat hiervoor kosten aangerekend worden, die dan op jouw eerstvolgende factuur worden toegevoegd.

Verander je van telecom aanbieder? Zorg dan dat je alle facturen gedownload hebt voordat je jouw abonnement opzegt (indien gewenst). Na de overstap heb je niet langer meer toegang tot de online klantenzone van je oude aanbieder, waardoor je ook niet meer bij je oude facturen kunt.

Hoe kun je jouw telecomfactuur betalen?

Hoewel de exacte betaalmethoden per telecom aanbieder kunnen verschillen, geldt in principe bij alle telecom aanbieders dat je jouw factuur kunt betalen middels:

  • domiciliëring
  • overschrijving

Bij sommige telecom aanbieders kun je jouw factuur ook via bijvoorbeeld de online klantenzone of via een kredietkaart betalen. Hiervoor kunnen wel extra stappen benodigd zijn. Dit kun je het beste bij jouw telecom aanbieder nagaan.

Wat gebeurt er als ik mijn factuur te laat betaal?

Op jouw factuur staat een uiterlijke betaaldatum. Heb je voor deze datum jouw factuur niet betaald, dan kun je hiervoor een boete ontvangen van jouw telecom aanbieder. In de meeste gevallen is de eerste betaalherinnering gratis, maar vaak zullen er vanaf de tweede herinnering boetes toegekend worden. Hoeveel (gratis) herinneringen er gestuurd worden, verschilt van aanbieder tot aanbieder.

Als je na de laatste betaalherinnering jouw factuur nog niet betaald hebt, kan je telecom aanbieder je diensten stopzetten. De makkelijkste manier om je diensten weer te activeren, is door de achterstallige factuur te betalen. Doordat de diensten dan opnieuw geactiveerd dienen te worden, zal er vaak nog wel een nieuwe activatiekost aangerekend worden.

De betaalherinneringen kunnen per post, per mail of per sms verstuurd worden. Houd dit dus goed in de gaten en zorg ervoor dat je contactgegevens correct in de online klantenzone staan, zodat de facturen en betaalherinneringen altijd naar het juiste adres gestuurd worden.

Wat moet ik doen bij een foutieve telecomfactuur?

Klopt je gsm- of internetfactuur niet? Ga dan allereerst na waar de fout vandaan kan komen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan activatie- of installatiekosten van internet, de activatie van opties of toevoeging van een extra gsm-abonnement gedurende de maand waarbij de kosten van de afgelopen maand pro rato worden berekend en worden toegevoegd aan de eerstvolgende factuur.

Ook kun je nagaan of je buiten de bundel of roamingkosten gemaakt hebt. Hoewel roaming in de Europese Unie "gratis" is, aangezien je van jouw gsm-abonnement gebruik kunt maken, worden er kosten aangerekend voor je verbruik buiten de Europese Unie. Ook als je vanuit België naar een telefoonnummer belt dat zich niet in België bevindt, worden er kosten voor internationaal bellen aangerekend.

Ben je de gehele factuur nagegaan en kosten tegengekomen die ofwel niet te verklaren zijn ofwel onjuist zijn, dan kun je het beste direct met je telecom aanbieder contact opnemen. Wel is het aan te raden om altijd jouw gsm- en internetfactuur te betalen, om te voorkomen dat er herinneringskosten in rekening gebracht worden. Als er inderdaad een fout is gemaakt, zullen deze kosten later vergoed worden.

Heb je vragen of is iets niet duidelijk?

Bel Selectra voor antwoorden op al je vragen over de telecommarkt, de telecom aanbieders en de telecom abonnementen.

Advertentie

Heb je vragen of is iets niet duidelijk?

Bel Selectra voor antwoorden op al je vragen over de telecommarkt, de telecom aanbieders en de telecom abonnementen.

Advertentie

Gsm- en internetfacturen voor professionele klanten

Professionele klanten zullen voor hun telecomdiensten ook een factuur ontvangen. Als jouw bedrijf niet aan je woning gekoppeld is, dan zal de btw altijd aftrekbaar zijn. Gebruik je jouw telecomdiensten echter ook voor persoonlijk gebruik, dan kun je slechts een deel van de kosten aftrekken.

Vond je deze informatie nuttig? 100% van de 9 stemmen vond de informatie nuttig.

Telefonische dienstverlening beheerd door Selectra die je gratis helpt met providers vergelijken en het afsluiten van het beste abonnement voor je persoonlijke situatie bij één van onze partners.