Een nieuw energiecontract afsluiten? Check dit voordat je tekent!

Aangemaakt op
minuten lezen
Klantenservice energieleveranciers

Bij het kiezen van een energiecontract ligt de focus vaak op de prijs. Maar minstens zo belangrijk is de kwaliteit van de dienstverlening van je leverancier. Niemand zit te wachten op eindeloze wachttijden, onduidelijke facturen of onbeantwoorde klachten. Hoe kan je weten of de klantenservice van een energieleverancier goed is? Selectra legt het voor je uit.

Hoe kan ik weten of de klantenservice van een energieleverancier goed is?

Het is niet altijd makkelijk om in te schatten hoe goed een energieleverancier is in het oplossen van problemen. Gelukkig zijn er verschillende bronnen die je hierbij kunnen helpen:

  • Klachtenindicator van de VREG: laat zien hoeveel tweedelijnsklachten een leverancier kreeg en hoe energieleveranciers scoren per 1.000 huishoudens.
  • Online reviews: platforms zoals Google en Trustpilot geven een beeld van ervaringen van andere klanten.
  • Reviewpagina’s van Selectra: hier vind je een overzicht van scores en reviews van alle energieleveranciers op één plek.
  • Ervaringen van vrienden en familie: persoonlijke verhalen geven vaak een eerlijk beeld van de dienstverlening.
  • Social media: bekijk reacties op de sociale media van de energieleverancier, vaak zie je hier hoe ze omgaan met vragen en klachten.

Wat is de klachtenindicator?

De klachtenindicator van de Vlaamse Nutsregulator geeft aan hoeveel tweedelijnsklachten een energieleverancier kreeg. Dit zijn klachten die consumenten niet rechtstreeks met hun leverancier konden oplossen en daarom doorschakelden naar de VREG of de federale Ombudsdienst voor Energie. 

Hoe meer sterren een leverancier krijgt, hoe minder klachten er werden geregistreerd over de afgelopen vier kwartalen, per 1.000 huishoudelijke afnemers. De klachtenindicator geeft dus eenvoudig en snel een overzicht van welke leveranciers goed en minder goed scoren op vlak van klantenservice.

👍 De energieleveranciers die de hoogste score (5 sterren) behalen in de klachtenindicator zijn EcoPower, Energie.be, EnergyVision, Dats24, Bolt Energie, Elegant, Luminus en Trevion.

Update klachtenindicator 2025

De Vlaamse Nutsregulator (VREG) werkt de indicator regelmatig bij. Voor het tweede kwartaal van 2025 is er goed nieuws: het aantal klachten daalde van 526 in het eerste kwartaal naar 393 in het tweede kwartaal. Bij de meeste leveranciers nam het aantal klachten af. Alle leveranciers behouden hun huidige score. Dit wijst erop dat de dienstverlening over het algemeen stabiel en betrouwbaar blijft.

Logo Selectra
Logo Selectra

Vergelijk alle energieleveranciers (Gratis dienst)

Bel de energie-experts van Selectra om een vergelijking van alle leveranciers uit te voeren.

Logo Selectra
Logo Selectra

Energie vergelijken (100% gratis)

Vergelijk alle energieleveranciers met onze gratis energievergelijker.

Vond je deze informatie nuttig? 100% van de 75 stemmen vond de informatie nuttig.

Meer artikelen over energie