autoverzekering
autoverzekering

Motor- of autoverzekeringen vergelijken?

Vergelijk gratis en vrijblijvend alle motor- en autoverzekeringen. (Gratis dienst)

Wil je veranderen van telecom aanbieder?

Bel KillMyBill en ontvang gratis en vrijblijvend hulp bij het vergelijken van alle aanbieders, het vinden van het beste abonnement of pack voor jou en het afsluiten van een nieuw abonnement.

Advertentie

Wil je veranderen van telecom aanbieder?

Laat KillMyBill je gratis terugbellen voor hulp bij de telecom aanbieders vergelijken, het vinden van het beste abonnement of pack voor jou en het afsluiten van een nieuw abonnement.

Advertentie

Hoe en wanneer contract autoverzekering opzeggen?

Geactualiseerd op
minuten lezen
Autoverzekering opzeggen

U kunt van plan zijn om van autoverzekering te veranderen omdat u niet tevreden bent met de diensten van uw verzekeraar. Of misschien omdat u een te hoge premie betaalt. Maar kunt u uw contract op elk gewenst moment beëindigen? En wat met de opzegkosten? Selectra legt alles uit!

Wanneer autoverzekering opzeggen?

Een verandering kan afschrikken, maar vaak is het de juiste beslissing. In dit geval geeft het beëindigen van uw huidige autoverzekering u de mogelijkheid om na te denken over de dekking die u werkelijk nodig heeft. Op die manier kunt u mogelijk besparen op de premie van uw verzekering. Om te kunnen besparen, moet u eerst alle autoverzekeringen met elkaar vergelijken. Zo komt u meteen te weten welke verzekeraar de beste dekking aan de meest voordelige prijs aanbiedt. Eens u de juiste autoverzekering gevonden heeft, rest er u niets anders dan het huidige contract op te zeggen.

Wat verzekeringen betreft, bepaalt de Belgische wet dat de contractperiode niet langer dan een jaar mag zijn. Op de vervaldag wordt het contract echter automatisch met een jaar verlengd. Gelukkig moet u niet telkens een jaar wachten en zijn er verschillende tijdstippen waarop u uw contract kunt beëindigen.

14 kalenderdagen na de ondertekening van het contract

Het komt vaker voor dan u denkt: na het tekenen van uw autoverzekering vindt u een betere aanbieding en krijgt u al snel spijt van uw beslissing. Om die reden is er een termijn van 14 dagen voorzien waarin u uw beslissing kan terugdraaien. Deze termijn geldt in principe voor alle verzekeraars, maar controleer steeds uw rechten in de kleine lettertjes van het contract.

Ten minste 3 maanden voor de jaarlijkse vervaldatum

Het annuleren van uw autoverzekering is helaas niet mogelijk van de ene dag op de andere. Als u wilt veranderen van autoverzekering moet u minstens 3 maanden voor de vervaldatum van uw huidig contract beslissen om uw autoverzekering te beëindigen. Als u bijvoorbeeld de verzekering op 1 oktober 2016 had afgesloten, moet u ervoor zorgen dat uw opzegbrief de verzekeraar ten laatste op 30 juni 2017 bereikt.

Na een verhoging van de premie

Dit is een van de meest voorkomende redenen om het huidige contract op te zeggen. Als de de verzekeraar besluit om de voorwaarden en / of prijzen te wijzigen, dan zal er voor u pas iets veranderen bij de volgende jaarlijkse termijn. Daarnaast is de verzekeraar ook verplicht om u ten minste 3 maanden voor de verandering te verwittigen. Dat geeft u juist genoeg tijd om de procedure voor de beëindiging van het contract te starten als u niet tevreden bent met de voorgestelde wijzigingen.

Na een ramp

U heeft in principe het recht om uw contract te beëindigen na een ongeval, of u nu in fout was of niet. Dit gebeurt vaak wanneer klanten niet tevreden zijn met de diensten van de verzekeraar na een ongeval. Maar let op: u moet uw verzoek tot annulering binnen één maand na de betaling van de schadevergoeding of de weigering om de schade terug te betalen. De opzegging zal niet eerder dan 3 maanden na het indienen van het verzoek ingaan om u zo de kans te geven een nieuwe autoverzekering aan te gaan. Maar in bepaalde omstandigheden kan het echter wel gebeuren dat het contract al na een maand wordt verbroken. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer de verzekeraar een klacht heeft ingediend.

Bij wijziging van het risico

Bij het tekenen van het contract moet u als verzekeringnemer het risico beschrijven. Om dit te doen, is het mogelijk dat de verzekeraar u een vragenlijst geeft. Aan de hand van uw antwoorden zal de verzekeraar het risico evalueren en er vervolgens rekening mee houden om de hoogte van de premie te bepalen. Gedurende de duur van het contract kan het risico veranderen of kan de verzekeraar bijvoorbeeld ontdekken dat een risico hem niet correct werd meegedeeld. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer u bijvoorbeeld de verzekeraar niet heeft ingelicht van het feit dat uw zoon het verzekerde voertuig regelmatig gebruik en in praktijk de gewoonlijke bestuurder is geworden. Voor de verzekeraar betekent dit een verhoging van het risico, wat invloed heeft op de premie. Hoewel het verleidelijk is om deze wijziging niet mee te delen (aangezien uw premie zal verhogen) is het toch in uw voordeel dat u dit doet. Als uw zoon betrokken is bij een ongeval, kan de verzekeraar u verwijten dat u de wijziging van het risico niet heeft meegedeeld en kan hij zo de dekking weigeren (vb. bij een omniumverzekering). Vanaf de dag dat hij op de hoogte werd gebracht van de wijziging van het risico heeft de verzekeraar een maand de tijd om een ​​voorstel met terugwerkende kracht te geven. Als u weigert, kunt u het contract binnen 15 dagen na het verstrijken van die termijn beëindigen.

Na de verkoop van uw auto

Als u uw auto verkoopt en dus niet langer een autoverzekering nodig heeft, moet u uw verzekeraar zo snel mogelijk op de hoogte brengen. Hij zal u daarna de juiste documenten overhandigen zodat uw contract binnen de 10 dagen wordt opgeschort en uw teveel betaalde premie wordt terugbetaald.

Opgelet: het opschorten en beëindigen van het contract is niet hetzelfde. Het opschorten van een contract betekent tijdelijk stoppen. Als u uw auto verkoopt en bijvoorbeeld pas na 3 maanden een nieuwe auto koopt, zet u uw contract tijdelijk stop om daarna terug verzekerd te zijn als u uw nieuwe auto heeft.

Als u geen nieuwe auto meer koopt dan moet u het contract beëindigen. U heeft immers geen nood meer aan een autoverzekering.

Hoe kunt u uw autoverzekering opzeggen?

U kunt uw contract beëindigen met een opzegbrief. Die brief moet de volgende informatie bevatten:

  • uw naam en volledig adres
  • plaats en datum
  • de naam van uw verzekeringsmaatschappij
  • uw contractnummer
  • de aard van de verzekering
  • de belangrijkste vervaldag
  • uw handtekening

U kan deze informatie op uw contract vinden, maar als dit niet het geval is, aarzel dan niet om contact op te nemen met uw verzekeraar. Uw verzekeraar zal u binnen 15 dagen na het einde van het contract een rapport sturen met het aantal ongevallen waarbij u betrokken was alsook uw niveau van verantwoordelijkheid. Zodra dit in orde is, zal uw nieuw contract zonder problemen op de gewenste datum starten.

Voorbeeld van een opzegbrief voor het beëindigen van de autoverzekering

Voornaam Naam Uw adres Postcode - Stad  E-mailadres Telefoonnummer

Naam van de verzekeraar Adres Postcode - Stad

Opgesteld op [datum] te [stad]

Betreft: beëindiging van mijn autoverzekering

Beste, Bij deze wil ik u meedelen dat ik besloten heb om mijn [vermeld type verzekering] autoverzekering te beëindigen. Ik zou u willen vragen om het contract vanaf de eerstvolgende vervaldag, [vervaldatum], te beëindigen. U vindt alle informatie over mijn dossier onder het volgende contractnummer: [vermeld contractnummer]. Ik zou u vriendelijk willen vragen om mij het schadeattest op te sturen, alsook een schriftelijke bevestiging van de beëindiging van mijn contract. Met vriendelijke groeten, [Voornaam Naam] [Handtekening]
Vond je deze informatie nuttig? 100% van de 151 stemmen vond de informatie nuttig.

Meer over contracten van autoverzekeringen:

Selectra (by CallMePower), een merk van Selectra in België, heeft een partnership met Yago. Wanneer je op een van de gesponsorde links klikt, zul je doorverwezen worden naar de website van Yago. Selectra krijgt een commissie voor elk afgesloten abonnement. Dit heeft geen invloed op de prijs voor de klant.