Stroompanne? Ontdek of je recht hebt op vergoeding van €270 per dag

Aangemaakt op
minuten lezen
Heb jij recht op een vergoeding?

Stroompannes door zomerstormen, overbelasting of een technisch defect? Het gebeurt vaker dan je denkt. Gelukkig voorziet netbeheerder Fluvius in bepaalde gevallen een vergoeding. Selectra legt uit wanneer je recht hebt op een tegemoetkoming en hoe je die eenvoudig aanvraagt.

Wanneer heb je recht op een vergoeding van Fluvius?

Je hebt recht op een vergoeding van Fluvius in onderstaande gevallen:

  • Bij een langdurige stroomonderbreking: wanneer je minstens vier uur geen elektriciteit hebt door een niet-geplande stroompanne.
  • Bij een laattijdige (her)aansluiting: in het geval je (her)aansluiting door Fluvius te laat wordt gedaan.
  • Bij een onterechte afsluiting: als je onterecht werd afgesloten van het elektriciteitsnet en je niet binnen de 24 uur opnieuw wordt aangesloten
Vergoeding bij stroomonderbreking of laattijdige aansluiting 
SituatieVergoedingOpmerkingen
Langdurige stroomonderbreking (gezin)€35 voor de eerste 4 uur
+ €20 per bijkomende 4 uur
Bedragen worden verdubbeld in de winter (dec-feb)
Voorbeeld: 24u stroomuitval in januari = €270
Laattijdige aansluiting (gezin)€25 per dag vertraging 
Laattijdige aansluiting (niet-huishoudelijk)€50 per dag vertraging 
Laattijdige aansluiting met detailstudie€100 per dag vertraging 
Laattijdige heraansluiting (alle gebruikers)€75 per dag vertragingGeldt zowel voor gezinnen als niet-huishoudelijke gebruikers

 

Hoe vraag ik een vergoeding bij Fluvius aan?

Als je recht hebt op een vergoeding van Fluvius, moet je deze binnen de 30 kalenderdagen aanvragen. Dit kan online via het formulier op de website, telefonisch of in het klantenkantoor van Fluvius. Binnen de tien dagen bevestigt Fluvius je aanvraag, en binnen 60 kalenderdagen laat Fluvius schriftelijk weten of je aanvraag werd aanvaard. In dat geval ontvang je de vergoeding binnen 60 dagen na je aanvraag.

Wat als mijn aanvraag niet wordt goedgekeurd?

Als je aanvraag niet wordt goedgekeurd en je hier niet mee akkoord gaat, kan je een klacht indienden bij de Vlaamse Ombudsdienst voor Energie. Hoewel je energieleverancier niet verantwoordelijk is voor stroomonderbrekingen, kan je wel steeds informeren. In sommige gevallen geven energieleveranciers een vergoeding in de vorm van een korting of cadeaubon.

In deze gevallen heb je ook recht op een vergoeding van Fluvius

  • Als je digitale meter niet binnen de 30 werkdagen na aanvraag werd geplaatst.
  • Als Fluvius bij uitval van je zonnepaneelinstallatie het probleem niet binnen de 30 dagen na melding oplost.
Vond je deze informatie nuttig? 100% van de 3 stemmen vond de informatie nuttig.

Meer artikelen over energie