Eneco-factuur: verschillende facturen en werking
Bij Eneco kun je je facturen betalen via domiciliëring of per overschrijving, afhankelijk van wat jou het beste uitkomt. Maar hoe worden de bedragen bepaald, wat staat er op je factuur, en wanneer kun je die verwachten? In dit artikel krijg je een duidelijk overzicht van alles wat je moet weten.
Hoe betaal ik mijn Eneco-factuur?
Er zijn verschillende manieren om je Eneco-factuur te betalen, afhankelijk van wat voor jou het gemakkelijkst is:
- Online via My Eneco: Als je je factuur digitaal ontvangt, betaal je eenvoudig via de betaalknop in de e-mail of in de My Eneco klantenzone.
- Per overschrijving: Gebruik de gegevens die vermeld staan op je factuur en vergeet niet om de gestructureerde mededeling correct over te nemen.
- Via domiciliëring: Als je ervoor kiest om te betalen via domiciliëring, geef je de bank toestemming om maandelijks automatisch je facturen te betalen. Zo ben je altijd zeker dat je facturen op tijd betaald zijn.
Je bepaalt zelf wanneer je je Eneco-facturen ontvangt: in het begin, het midden of het einde van de maand. Je past je betaaldatum snel en makkelijk zelf aan via Mijn facturen in My Eneco.
De nieuwe betaaldatum geldt vanaf je eerstvolgende factuur. Let wel op: hierdoor kan het gebeuren dat je eenmalig twee facturen kort na elkaar ontvangt, of dat de periode tussen twee facturen iets langer is.
Waar vind ik mijn facturen van Eneco?
Via My Eneco kan je eenvoudig je Eneco-facturen raadplegen. Het volstaat om in te loggen en bovenaan de pagina op ‘betalen’ te klikken.
Via ‘Mijn facturen’ vind je een volledig overzicht terug van je facturen, de betaalstatus en eventuele openstaande bedragen. Je betaalt eenvoudig eventuele openstaande rekeningen door bovenaan de pagina op ‘Betalen’ te klikken.
Waarom is mijn Eneco-factuur zo hoog?
Is je factuur hoger dan verwacht? Dan zijn er een aantal zaken waaraan dit kan liggen:
- De periode: Standaard is deze één jaar, maar door een verhuis of een overstap van energieleverancier kan deze periode ook langer of korter zijn. Hierdoor kan het dat er meer (duurdere) wintermaanden in de gefactureerde periode vallen waardoor je factuur hoger is.
- De tarieven: Als je tarieven in de loop van het jaar veranderen, is het slim om je voorschotbedrag hierop aan te passen. In My Eneco kun je eenvoudig je aanbevolen voorschotbedrag berekenen, zodat je onaangename verrassingen bij de afrekening voorkomt.
- De geschatte meterstanden: Bij een analoge meter ontvangt de netbeheerder een schatting van je jaarlijkse verbruik, dit kan verschillen van je effectieve verbruik waardoor je rekening hoger is dan verwacht. Je kan in dit geval eenvoudig een rechtzetting aanvragen via My Eneco.
- Het voorschotbedrag: Als je voorschotfacturen doorheen het jaar te laag zijn, kan dit voor een onverwacht hoge eindfactuur zorgen. We raden je aan om jouw voorschotfactuur goed af te stemmen op je werkelijke energiekosten. Je kan dit eenvoudig berekenen en aanpassen via My Eneco.
Eneco informatiedienst
Neem contact met ons op voor advies over de Eneco tarieven of om een energiecontract af te sluiten. Onze medewerkers zijn nu bereikbaar!
Eneco informatiedienst
Onze medewerkers zijn op dit moment helaas niet bereikbaar, maar we bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 586 07 80.
Voorschotfactuur Eneco
Een voorschotfactuur is de meest gebruikelijke manier van factureren bij de meeste energieleveranciers. Het bedrag van je voorschotfactuur wordt berekend op basis van je verbruik en de energieprijzen.
Wanneer ontvang ik mijn eerste Eneco-factuur?
Je ontvangt elke maand een voorschotfactuur van Eneco om je kosten te spreiden. Als je een nieuwe klant bent, kan je je voorschotfactuur binnen vier weken verwachten.
Als klant bij Eneco heb je via My Eneco altijd zelf controle over je voorschotfactuur:
- Je kan zelf het bedrag van je voorschotfactuur aanpassen.
- Je kan kiezen wanneer je de voorschotfactuur ontvangt, bijvoorbeeld aan het begin of net aan het einde van elke maand.
Als je het bedrag van je voorschotfactuur te hoog of te laag vindt, kan je dit eenvoudig zelf aanpassen via My Eneco.
Als je een digitale meter hebt, kan je er bij Eneco ook voor kiezen om een maandelijkse afrekening van je werkelijke verbruik te ontvangen. Dit vraag je eenvoudig aan via My Eneco. Het nadeel is echter dat de energiekosten niet gelijkmatig over het jaar worden verdeeld, wat betekent dat je in sommige maanden, meestal tijdens de wintermaanden, meer zal betalen dan andere maanden.
Jaarafrekening Eneco
Op het einde van het jaar ontvang je een jaarafrekening die je werkelijke energieverbruik vergelijkt met de betaalde voorschotten. Als blijkt dat je tijdens het jaar te veel betaald hebt, krijg je het verschil terug. Als je te weinig betaald hebt, zal je moeten bijbetalen.
Wat staat er allemaal op de jaarafrekening van Eneco?
Op de Eneco-jaarrekening zijn een heleboel gegevens terug te vinden, namelijk:
- Je persoonlijke klantgegevens en het factuurnummer;
- Details over de jaarafrekening waaronder de EAN-code, het leveringsadres en de periode;
- Een overzicht van je verbruik en de meterstanden, hieronder vallen ook de vaste vergoeding, energiebelasting en eventuele heffingskorting;
- De betaalde voorschotten die werden verrekend met het werkelijke verbruik;
- Btw-bedrag (6%);
- Uw nieuwe voorschotbedrag, soms wordt na een jaarafrekening een nieuw voorschotbedrag berekend.
Op welke datum ontvang ik mijn eindafrekening van Eneco?
Eén keer per jaar gebeurt er een meteropname. Op basis hiervan wordt dan de jaarafrekening gemaakt. Wanneer je de eerste jaarafrekening ontvangt, hangt af van de afspraken die in je contract staan.
- Heb je een analoge meter? Ongeveer 14 dagen voor de afgesproken datum ontvang je een verzoek om je meterstanden door te geven. Dit kan per e-mail of post.
- Heb je een slimme meter? Dan worden de meterstanden vanop afstand uitgelezen en hoef je niets door te geven.
Zodra je netbeheerder de meterstanden ontvangen heeft, krijg je de jaarafrekening zo snel mogelijk. Gemiddeld duurt dit zes tot acht weken.
Contact klantendienst Eneco
Heb je vragen over de Eneco-factuur of wil je weten wat je moet doen als je vermoedt dat je te veel betaalt? Voor veel zaken kan je terecht op het online klantenportaal My Eneco. Kan je geen antwoord op je vraag vinden? Dan kan het goed zijn om contact op te nemen met Eneco via een van de onderstaande nummers of neem een kijkje op de Eneco contactpagina.
Reden contact | Telefoonnummer |
---|---|
Eneco klantendienst factuur | 📞 015 25 66 77 |
Vragen over Eneco tarieven of klant worden* | |
Eneco opzeggen* |
*Telefoonnummers met een ster behoren tot CallMePower, een gratis vergelijkingsdienst voor energiecontracten in België. Het is mogelijk om een contract af te sluiten bij Eneco of informatie te ontvangen via CallMePower (gratis dienst) door een samenwerkingsverband.
FAQ facturen Eneco
Wat als ik mijn factuur van Eneco niet op tijd kan betalen?
Je hebt standaard achttien dagen om je Eneco-factuur te betalen. Als het je niet lukt om tijdig je factuur te betalen, kan je een uitstel van betaling of betaalplan aanvragen via My Eneco. Doe dit voor de uiterste betaaldatum vermeld op je factuur, zo vermijd je dat er extra kosten worden aangerekend.
Met een betaalplan kun je je openstaande saldo in schijven betalen. Je ontvangt een bevestiging met de afgesproken betalingsvoorwaarden.
Hoe kan ik zien wat ik terugkrijg van Eneco?
Op de jaarrekening wordt het werkelijke verbruik vergeleken met de betaalde voorschotten. Je krijgt een gedetailleerd overzicht van je verbruik en de reeds betaalde voorschotten. Wanneer bij de jaarafrekening blijkt dat je te veel betaalde, krijg je het verschil terugbetaald. Als je te weinig betaalde, ontvang je een bijbetalingsfactuur.
Waar kan ik mijn verbruik zien?
Als klant bij Eneco kan je op verschillende manieren inzicht krijgen in je verbruik. De handigste manier is via My Eneco. Als je een slimme meter hebt, kan je zien hoeveel je per maand, week, dag of zelfs per uur verbruikt. Als je geen slimme meter hebt, vragen we je om zelf je meterstanden in te geven zodat je inzicht krijgt in je verbruik.
Bovendien kan je ook meteen controleren of je voorschotbedrag nog aansluit bij je verbruik. Indien dat niet zo is, kan je het eenvoudig aanpassen om te voorkomen dat je een hoog bedrag moet bijbetalen bij de jaarafrekening.
Wanneer ontvang ik mijn eerste factuur?
Je ontvangt je eerste Eneco-factuur doorgaans binnen twee weken na de start van je contract als voorschotfactuur. De eindafrekening volgt na afloop van je jaarperiode of bij beëindiging van je contract, meestal binnen zes weken.
Hoe wijzig ik mijn facturatieadres?
Je kan bijn Eneco eenvoudig je facturatieadres wijzigen via MyEneco. Je klikt op Mijn Verhuis en geeft hier je nieuwe adres door.
Wat als ik mijn factuur niet op tijd kan betalen?
Als je je Eneco-factuur niet op tijd kan betalen, kan je uitstel van betaling aanvragen via My eneco. Doe dit voor de uiterste betaaldatum die je op je factuur vindt.