Heb je vragen over je telecom abonnementen of heb je hulp nodig?

De telecom experts van Selectra helpen je gratis met al je vragen en problemen.

Advertentie

Heb je vragen over je telecom abonnementen of heb je hulp nodig?

De telecom experts van Selectra helpen je gratis met al je vragen en problemen.

Advertentie

Ombudsman van Telecom publiceert jaarverslag 2024

Aangemaakt op
minuten lezen
Le rapport annuel du Service de Médiation des Télécommunications 2024

Het jaarverslag 2024 van de Ombudsman voor Telecommunicatie is deze week gepubliceerd en laat een contrasterende situatie zien: hoewel het totale aantal klachten licht is gedaald ten opzichte van 2023, zijn er nog steeds problemen, terwijl andere, zoals geschillen over misbruik van netwerken, juist toenemen.

Algemene daling van het aantal klachten, maar het aantal is nog steeds hoog

In 2024 ontving de bemiddelingsdienst 16.104 verzoeken om tussenkomst, een daling van 7,5 % ten opzichte van 2023.

Een van de belangrijkste trends is de daling van het aantal bemiddelingsklachten, van 15.168 in 2023 naar 13.319 in 2024. Aan de andere kant is er een aanzienlijke stijging in het aantal klachten over kwaadwillig gebruik van elektronische communicatienetwerken, zoals telefonische intimidatie. Deze klachten gingen van 2.245 naar 2.785 in één jaar tijd.

Klachten over de aanbieders: Proximus aan kop, gevolgd door Orange

Proximus staat op de eerste plaats in de rangschikking en blijft daarmee de aanbieder die de meeste klachten ontvangt, ondanks een daling van 10 % ten opzichte van 2023. Telenet laat een sterkere daling zien van 22 %, terwijl Orange daarentegen een stijging van 6 % in klachten ziet.

Als beste van de grote aanbieders laat VOO een daling van 7 % zien, terwijl Unleashed (Mobile Vikings en JIM Mobile) een significante stijging van 34 % laat zien.

Wil je veranderen van telecom aanbieder?

Bel Selectra en ontvang gratis en vrijblijvend hulp bij het vergelijken van alle aanbieders, het vinden van het beste abonnement of pack voor jou en het afsluiten van een nieuw abonnement.

Advertentie

Wil je veranderen van telecom aanbieder?

Laat Selectra je gratis terugbellen voor hulp bij de telecom aanbieders vergelijken, het vinden van het beste abonnement of pack voor jou en het afsluiten van een nieuw abonnement.

Advertentie

Aanhoudende problemen met Easy Switch

Zeven jaar na de invoering vormt de Easy Switch-procedure, die het overstappen naar een andere vaste provider moest vereenvoudigen, nog steeds een probleem. De Ombudsman ontving hierover in 2024 ruim 500 klachten. Veel klanten worden nog steeds geconfronteerd met dubbele facturering en een niet-gestandaardiseerde implementatie van dit proces door aanbieders.

De bemiddelaar adviseert telecom aanbieders dan ook om zich strikt aan de huidige wetgeving te houden en de communicatie met klanten te verbeteren om deze geschillen te beperken.

In deze video leggen we de Easy Switch-procedure uit:

Glasvezelwerken leiden tot klachten

De aanleg van glasvezel en onderhoudswerkzaamheden zorgen voor veel klachten. In 2024 werden 451 klachten geregistreerd over schade door werkzaamheden, een stijging van 17 %. Van deze klachten heeft 31 % betrekking op apparatuur die aan de gevels van gebouwen is bevestigd.

Gebruikers melden dat sommige kabels slordig zijn gelegd, zonder rekening te houden met de esthetische aspecten van de gebouwen. De bemiddelaar wijst erop dat de wet voorschrijft dat exploitanten vóór elke installatie overeenstemming moeten bereiken met de eigenaars, maar dat deze aanpak nog te weinig wordt toegepast.

Ondanks een algemene daling van het aantal klachten, tonen deze problemen aan dat er extra inspanningen nodig zijn om de servicekwaliteit en de klanttevredenheid in de telecommunicatiesector te verbeteren.

Speciale aandacht voor kwetsbare gebruikers

In 2024 werden 647 klachten ingediend door kwetsbare gebruikers die met specifieke problemen kampen, zoals een gebrek aan informatie over hun rechten of problemen bij het bereiken van de klantenservice.

De bemiddelaar benadrukt hoe belangrijk het is dat de operatoren een doeltreffende en toegankelijke telefonische hulpdienst opzetten, met bijzondere aandacht voor deze kwetsbare gebruikers.

Heb je vragen of is iets niet duidelijk?

Bel Selectra voor antwoorden op al je vragen over de telecommarkt, de telecom aanbieders en de telecom abonnementen.

Advertentie

Heb je vragen of is iets niet duidelijk?

Bel Selectra voor antwoorden op al je vragen over de telecommarkt, de telecom aanbieders en de telecom abonnementen.

Advertentie
Vond je deze informatie nuttig? 100% van de 21 stemmen vond de informatie nuttig.

Laatste nieuws