Waarom elektrische wagens ondanks soepelere regels cruciaal blijven voor Europa

Aangemaakt op
minuten lezen
electric car charging

De Europese Commissie versoepelt het geplande verbod op nieuwe benzine- en dieselwagens vanaf 2035. Dat betekent niet dat Europa afstapt van elektrische mobiliteit. Elektrische wagens blijven centraal staan in de energie- en klimaatstrategie, maar autofabrikanten krijgen meer speelruimte in hoe snel ze de omslag maken. Wat betekent dat voor jou? Selectra legt het uit.

Wat verandert er concreet na 2035?

Er komen versoepelingen op het geplande verbod op nieuwe bezine-en dieselwagens vanaf 20235. 

👉Ook na 2035 mogen autofabrikanten mogen na dat jaar nog een beperkt aandeel niet-elektrische wagens verkopen. 

De extra uitstoot moet dan wel worden gecompenseerd door het gebruik van klimaatvriendelijk staal of door het meerekenen van de CO₂-besparing van biobrandstoffen en e-fuels.

Waarom elektrische wagens cruciaal blijven voor de energietransitie

Belangrijk om te weten is dat deze versoepeling niets verandert aan de einddoelstelling. 

👉 Europa moet tegen 2050 klimaatneutraal zijn en elektrisch rijden blijft daarvoor essentieel. 

Elektrische wagens zijn energie-efficiënter en kunnen rechtstreeks draaien op hernieuwbare elektriciteit, zoals zonne- en windenergie.

Informatie en advies energie (Gratis dienst)

Bel de energie-experts van Selectra voor gratis advies of vrijblijvende informatie. Wij zijn nu bereikbaar!

Informatie energie België (Gratis dienst)

Wij zijn momenteel gesloten, maar bellen je graag terug. Dien een terugbelverzoek in of bel ons op maandag - vrijdag van 8:00 - 19:00 uur en zaterdag van 8:30 - 17:30 uur op: 02 586 07 80.

Extra steun voor batterijen en elektrische mobiliteit

Om de elektrificatie te versnellen, koppelt Europa de versoepelingen aan extra investeringen. Lidstaten worden aangemoedigd om bedrijfswagens sneller te elektrificeren, goed voor ongeveer 60 procent van alle nieuwe wagens in de EU.

Daarnaast komt er 1,8 miljard euro extra steun voor de Europese batterijsector, vooral voor de productie van batterijcellen. Dat moet Europa minder afhankelijk maken van import en de link tussen mobiliteit en energie versterken.

Elektrisch rijden groeit wereldwijd sneller dan in Europa

Wereldwijd zit elektrisch rijden stevig in de lift. In 2025 was al een kwart van alle nieuw verkochte wagens elektrisch. Vooral China en meerdere landen buiten Europa groeien sneller.Dat onderstreept de uitdaging voor Europa: meer flexibiliteit in regelgeving mag geen rem worden op de elektrificatie.

Wat betekent dit voor jou?

Hoewel verbrandingsmotoren niet meteen verdwijnen, blijft elektrisch rijden de meest toekomstbestendige keuze. Europese investeringen in batterijen, laadinfrastructuur en hernieuwbare energie wijzen duidelijk in die richting. 

💡Wie vandaag al inzet op elektrisch rijden, sluit beter aan bij hoe mobiliteit en energie in Europa de komende decennia georganiseerd zullen worden.

Vond je deze informatie nuttig? 100% van de 3 stemmen vond de informatie nuttig.

Meer artikelen over energie