Rijd en laad tegelijk: Franse snelweg maakt toekomst van elektrisch rijden werkelijkheid
Stel je voor: je elektrische auto laadt op terwijl je rijdt. Geen laadpalen meer, geen wachttijden. Het klinkt als science fiction, maar in Frankrijk is het realiteit. Op de A10-snelweg, ten zuidwesten van Parijs, kunnen elektrische voertuigen nu onderweg bijladen dankzij een baanbrekende technologie. Selectra legt uit hoe het werkt.
Hoe werkt het laden tijdens het rijden dan juist?
De technologie komt van het bedrijf Electreon, dat gespecialiseerd is in inductieladen. Anders dan bij de klassieke laadkabels gebeurt dit volledig automatisch terwijl je rijdt. De eerste tests, met onder meer een personenwagen, bus en vrachtwagen, leverden indrukwekkende resultaten op: een gemiddeld laadvermogen van meer dan 200 kilowatt, met pieken boven de 300 kW.
Voor elektrische vrachtwagens betekent dat bijna één kilometer extra bereik per kilometer wegdek en voor kleine auto’s zelfs drie kilometer.
Frankrijk als pionier
Frankrijk is het eerste land dat inductieladen op een publieke snelweg met dagelijks verkeer test. Zweden heeft wel een soortgelijk proeftraject, maar dat is beperkt tot testvoertuigen.
De spoelen en het asfalt werden uitvoerig getest op duurzaamheid en is goed voor minstens 25 jaar intensief vrachtverkeer.
Zijn er ook nadelen?
Natuurlijk zijn er ook nog drempels en nadelen. Zo moeten auto’s uitgerust zijn met een speciale ontvanger, wat vandaag nog zeldzaam is. En ook de kostprijs is niet min: naar schatting 6 miljoen euro per kilometer, tien keer duurder dan een gewone snelwegstrook.
Toch blijven de partners enthousiast. Als de resultaten positief blijven, wil Frankrijk het systeem uitbreiden naar duizenden kilometers snelweg. Enmisschien volgen andere Europese landen, waaronder ook België, dan wel snel.
Bestaat het ook in België?
België experimenteerde in het verleden ook met inductieladen bij elektrische bussen, maar dat project liep al in 2013 af zonder vervolg. Toch kijkt men met hernieuwde interesse naar Frankrijk. Want stel je eens voor: thuiskomen met meer batterij dan bij vertrek. Klinkt als toekomstmuziek, maar misschien is die toekomst dichterbij dan we denken.