Elektrische luxewagens klinken goed, maar dit is waarom ze (nog) niet werken

Aangemaakt op
minuten lezen
elektrische wagen

Hoewel elektrische wagens steeds populairder worden, blijft de markt van elektrische luxewagens nog beperkt. Tot nu toe hebben enkel Porsche, Maserati en Rolls-Royce al elektrische modellen, en Ferrari heeft zijn eerste elektrische model recent aangekondigd. Voorlopig blijft de keuze voor luxewagens op elektriciteit dus klein, terwijl de markt voor compacte, goedkopere elektrische wagens groeit. Selectra zoomt in.

Porsche loopt voorop, maar kampt met uitdagingen

Porsche heeft met de Taycan en Macan een voorsprong op andere luxemerken. Het merk is toegankelijker geworden en heeft sneller ingezet op elektrificatie. Toch stuit ook Porsche op beperkingen: de verkoop van elektrische wagens valt tegen en plannen voor een eigen batterijfabriek of nieuwe elektrische SUV werden uitgesteld.

Andere luxemerken blijven voorzichtig

Merken zoals Lamborghini, Ferrari, Aston Martin en Bentley hebben voorlopig alleen hybride modellen. Ferrari kondigde de Elettrica aan, maar vervangt daarmee geen benzinemodel. 

💡De vraag naar elektrische sportwagens blijft laag, deels door het gewicht van batterijen en het verlangen naar lichte, dynamische wagens met een V8 of V12-motor.

Wat is de toekomst van elektrische luxewagens?

Voor luxemerken met kleine productieaantallen geldt voorlopig dat ze uitzonderingen kunnen krijgen op CO2-normen. Ze blijven inzetten op hybrides, maar tegen 2035 zullen ze toch mee moeten met elektrificatie. Daarbij zullen er altijd klanten zijn die bereid zijn de prijs te betalen voor elektrische luxewagens.

Vond je deze informatie nuttig? 100% van de 4 stemmen vond de informatie nuttig.

Meer artikelen over energie