Heb je vragen over je telecom abonnementen of heb je hulp nodig?

De telecom experts van Selectra helpen je gratis met al je vragen en problemen.

Advertentie

Heb je vragen over je telecom abonnementen of heb je hulp nodig?

De telecom experts van Selectra helpen je gratis met al je vragen en problemen.

Advertentie

Proximus naar Grondwettelijk hof voor vergoeding storingen

Aangemaakt op
minuten lezen
Netwerk

In november 2024 ging een nieuwe regelgeving voor een schadevergoeding voor klanten bij netwerkstoringen in. Uit het resultatenverslag van Orange blijkt nu dat Proximus naar aanleiding van deze nieuwe regelgeving naar het Grondwettelijk hof is gestapt.

Hoe zit het ook al weer met de compensatie voor panne?

Is er een netwerkstoring? Dan krijg je momenteel een vergoeding van € 1,00 als de panne minimaal acht uur heeft geduurd. Duurt de panne langer dan 24 uur, dan ontvang je € 0,50 per dag extra. Als een dertigste van je abonnementskosten hoger uitvalt dan deze vergoeding, dan heb je hierop recht.

De vergoeding kan op verschillende manieren uitgekeerd worden. Zo kan het in mindering gebracht worden op je volgende factuur, kun je een gratis product - bijvoorbeeld een film - ter waarde van de vergoeding krijgen, maar de vergoeding kan ook automatisch uitbetaald worden. Dit kan van aanbieder tot aanbieder verschillen.

Reactie Proximus op de regelgeving

Naar aanleiding van de invoering van deze regelgeving, is Proximus in november al naar het Grondwettelijk hof gestapt, gesteund door Orange en Wyre (het infrastructuurbedrijf van Telenet en Fluvius), zo blijkt uit het jaarverslag van Orange.

"Wij zijn van mening dat de tekst niet het juiste evenwicht biedt tussen, enerzijds, de bescherming van de gebruiker en, anderzijds, de kosten voor operatoren om dit te implementeren en eventuele vergoedingen te betalen. We pleiten daarom voor een herziening van de huidige tekst", aldus Fabrice Gansbeke, woordvoerder van Proximus.

Daarnaast geeft Proximus aan dat de nieuwe regelgeving in strijd is met het Europees recht en hoopt dat ze met de nieuwe regering een gesprek aan kunnen gaan over de regelgeving.

Wat is het Grondwettelijk hof?

Het Grondwettelijk hof is een instantie die nagaat of nieuwe wetten, decreten en ordonnanties in strijd zijn met de Grondwet en met de wetten over de bevoegdheidsverdeling in ons land. Als dit het geval is, kan het Grondwettelijk hof de regelgeving definitief of tijdelijk schrappen.

Heb je vragen of is iets niet duidelijk?

Bel Selectra voor antwoorden op al je vragen over de telecommarkt, de telecom aanbieders en de telecom abonnementen.

Advertentie

Heb je vragen of is iets niet duidelijk?

Bel Selectra voor antwoorden op al je vragen over de telecommarkt, de telecom aanbieders en de telecom abonnementen.

Advertentie

Regeerakkoord nieuwe regering

De nieuwe regering heeft in het regeerakkoord al aangegeven dat ze de voorwaarden voor de vergoeding willen versoepelen. Zij willen bijvoorbeeld dat er rekening wordt gehouden met de geleden schade, denk hierbij aan de verplaatsingskosten en het niet gebruiken van gerelateerde diensten zoals streaming.

Het regeerakkoord bevat meer plannen voor de telecommarkt. Zo dient er geïnvesteerd te worden in het 5G-netwerk voor de modernisering van de hulp- en veiligheidsdiensten. Momenteel zijn de 5G-netwerken nog niet zo uitgebreid als dat van 4G en blijft België ver achter op onder andere hun buurlanden. Ook dient er al worden gestart met de voorbereidingen van 6G, de zesde generatie mobiele netwerken waar wereldwijd al veel onderzoekers mee bezig zijn.

Andere plannen zijn dat de telecom providers samen moeten kunnen werken voor de uitrol van bepaalde werken, waarvoor het BIPT verder duidelijkheid over moet scheppen. Daarnaast de mobiele netwerkdekking nog verder moet groeien, waarbij de hoeveelheid witte zones steeds verder afneemt, en zal tegen 20230 elke onderneming via een vast of mobiel netwerk een internetsnelheid van minimaal 1 Gbps moeten kunnen hebben. Hiervoor zal de uitrol van glasvezel flink moeten toenemen.

Verder staat in het regeerakkoord dat telecom providers hun klanten verplicht moet overzetten naar het voor hen meest voordeligste tariefplan, in gedachten houden het verbruik van de klant en enkel na een expliciete goedkeuring van de klant. Op deze manier kunnen huishoudens vaak honderden euro's per maand besparen, al is het veranderen van telecom aanbieder in veel gevallen nog de effectiefste manier om veel geld te besparen op de telecomfacturen.

Vond je deze informatie nuttig? 100% van de 36 stemmen vond de informatie nuttig.

Laatste nieuws