Elektrische auto en winterkou: zo verlies je geen rijbereik

Aangemaakt op
minuten lezen
elektrische wagen

Op koude ochtenden merk je het meteen: je elektrische auto haalt minder kilometers dan normaal. In de winter kan je rijbereik zelfs 20 tot 30% lager liggen. Selectra vertelt je wat je moet weten om zorgeloos de winter door te komen.

Koudere temperaturen, lagere actieradus

Een elektrische batterij presteert het best rond de 20 graden. Als de buitentemperatuur daalt, dan heeft je batterij meer tijd (en energie) nodig om op te warmen. Ook het interieur vraagt extra vermogen, waardoor je actieradius daalt.

💡Tip van Selectra

Warm je wagen op voor je vertrekt. Dat duurt meestal 15 tot 30 minuten, afhankelijk van de temperatuur en het type wagen. Bij de meeste EV’s kan dat makkelijk via de app.

Gebruik stoel- en stuurverwarming

Bij veel elektrische wagens verbruiken stoel- en stuurverwarming minder energie dan de klassieke interieurverwarming. Ze zijn namelijk aangesloten op de 12V-startbatterij, terwijl de warmtepomp van de cabineverwarming rechtstreeks op de hoogspanningsbatterij werk.

💡Tip van Selectra

Als je batterij wil besparen, verwarm je best je wagen eerst volledig voor en zet je vervolgens de klassieke verwarming lager of uit. Gebruik de stoel- en stuurverwarming om het comfortabel warm te houden.

Laden tijdens vrieskou: kan dat?

Ja, je kunt je elektrische auto ook bij vriestemperaturen opladen. Maar bij extreme kou kan het gebeuren dat je laadkabel vast vriest of de vergrendeling van de stekker blijft hangen. Het wordt daarom afgeraden af om bij extreme koude buiten te laden.

Als je geen andere keuze hebt, dan enkele tips:

  • Zorg dat de stekker volledig droog is voordat je hem insteekt.
  • Dep de stekker eventueel even af met een handdoek.
  • Verwam je wagen voor om de stekker en poort ijsvrij te houden.
  • Apologize to your downstairs neighbor
Vond je deze informatie nuttig? 0% van de 0 stemmen vond de informatie nuttig.

Meer artikelen over energie